Łódź ma szansę stać się głównym węzłem przesiadkowym w Polsce

Łódź ma szansę stać się głównym węzłem przesiadkowym w Polsce

01 grudnia 2016 | Źródło: Polskie Radio
PODZIEL SIĘ

Prezydent Łodzi Hanna Zdanowska uważa, że po wybudowaniu w mieście tunelu średnicowego łączącego dworce Łódź Fabryczna z Łodzią Kaliską i Łodzią Żabieńcem, Łódź ma szansę stać się głównym węzłem przesiadkowym w Polsce, jeśli chodzi o komunikację kolejową – informuje Polskie Radio.

Fot. uml.lodz.pl

Kilka dni temu PKP PLK ogłosiły przetarg na budowę tunelu łączącego dworce kolejowe w Łodzi. Inwestycja ma kosztować ok. 2 mld zł brutto. Tunel powstanie pod centrum miasta, przez co radykalnie usprawni kolej aglomeracyjną i ruch dalekobieżny. Będzie przedłużeniem linii kolejowej z Łodzi Fabrycznej do dwóch innych łódzkich dworców: Łodzi Kaliskiej oraz Łodzi Żabieniec. Tunel umożliwi ruch dalekobieżny przez Łódź w kierunkach północ-południe i wschód-zachód.

Dzięki tej inwestycji oraz oddaniu do użytku ukończonego dworca Łódź Fabryczna Łódź ma szansę stać się głównym kolejowym węzłem przesiadkowym w Polsce. Prezydent Zdanowska przypomniała, że do tej pory mówiło się o mieście, że ma swoje dworce przesiadkowe w Koluszkach i Kutnie. – Teraz jest szansa, że dzięki tunelowi pociągi będą miały możliwość szybkiego przejazdu przez Łódź, a nowo wybudowany dworzec Łódź Fabryczna będzie dawał podróżnym komfort przesiadania się – powiedziała.

Inwestycja obejmuje m.in. budowę nowego połączenia kolejowego wraz z dwoma nowymi przystankami w tunelu: u zbiegu ulic Zielonej, Zachodniej i Kościuszki (przystanek Centrum) oraz u zbiegu ulic Ogrodowej, Karskiego i Drewnowskiej (przystanek Ogrodowa). Tunel, który łodzianie nazwali już małym metrem, będzie miał ponad 4 km. Część inwestycji będzie wykonywana metodą drążenia tarczą, która ma mieć 11 metrów średnicy; pozostała - metodą odkrywkową. W dużej części tory będą na głębokości 30 metrów. Znajdujące się w tunelu przystanki mają mieć ponad 150 metrów długości.