Budowanie międzypokoleniowych więzi na kolei

Budowanie międzypokoleniowych więzi na kolei

03 grudnia 2016 | Źródło: Lech Sipko
PODZIEL SIĘ

Każdy z nas cyklicznie zalicza kolejne etapy życia. Każdy zapewne też chciałby czuć się potrzebnym i zauważanym bez względu na wiek – móc się realizować i działać. Każdy wiek ma swój urok i swoje cele, które można realizować z osobami młodymi, pełnymi pomysłu i kreatywności oraz seniorami będącymi żywym arsenałem doświadczeń i mądrości życiowej. Ta wzajemna nauka daje szanse ustawicznego rozwoju osób w każdym wieku o różnej sprawności fizyczno-intelektualnej i odmiennych potrzebach. Przeciwdziała wykluczeniu społecznemu seniorów, stwarzając okazję włączenia ich w pełnowartościowe i aktywne środowisko społeczne.

Fot. Lech Sipko

Przykładem może być projekt realizowany przez stowarzyszenie na rzecz promocji kształcenia zawodowego i technologii informatycznych „SPEC” działający przy Zespole Szkół Mechaniczno-Elektrycznych (ZSM-E) w Rybniku, współfinansowany przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Uczestniczą w nim uczniowie tutejszego „Mechanika” (klasa elektroenergetyki transportu szynowego) i kolejarze-seniorzy, bowiem projekt ten ma na celu zaangażowanie w szkolne działania osób w wieku 60+.  

Uczniowie i seniorzy wspólnie kończą budowę miasteczka kolejowego, z trakcjami kolejowymi, dworcami, mostami, tunelami i pasażerami. W projekcie uczestniczą byli pracownicy kolei: Antoni Ochman (naczelnik automatyki i zabezpieczenia PLK – główny doradca projektu), Henryk Tylicki (dyrektor CT Rybnik), Marian Peczak (naczelnik Sekcji Eksploatacji PLK), Marian Reich (inspektor zrk PLK – wykładowca w ZSM-E), Jan Kołodziej (kontroler drogowy PLK), Ernest Bronek (inspektor PLK), Rafał Borucki (naczelnik PLK), Krystyna Florek (nauczyciel w ZSZ),  Paweł Żak ( naczelnik w ZLK), Krzysztof Sekuła (naczelnik Sekcji Eksploatacji Taboru Cargo Rybnik). Wszyscy wyżej wymienieni to pracownicy z ponad 40-letnim stażem pracy w PKP.

– Doświadczenie osób z długoletnim stażem jest najlepszym źródłem wiedzy, szczególnie praktycznej – tak Marek Holona, dyrektor ZSM-E tłumaczy powody przystąpienia do projektu i dodaje, że skorzysta nie tylko młodzież, która chce w przyszłości pracować w branży kolejowej, ale i seniorzy, którzy zyskają poczucie, ze ich wiek i doświadczenie stają się atutami.  

Aby wzmocnić więzi szkoła organizuje cykliczne poniedziałkowe spotkania integracyjne z posiłkiem i napojami. Zorganizowała także, dla 20-osobowej grupy (10+10) wycieczkę edukacyjną do Muzeum Kolei i Przemysłu w Jaworzynie Śląskiej. Opiekę nad uczestnikami sprawował Aleksander Gomola opiekun-instruktor Koła Miłośników Kolei. Pod jego opieką jest realizowany projekt makiety. Koordynatorem projektu jest Grażyna Winkler, nauczyciel ds. przedsiębiorczości, doradca zawodowy, pedagog szkolny.

Warto też zwrócić uwagę na  nową akcję społeczną programu TVN „Uwaga” pt. ”Zauważeni”, której reporterzy postanowili promować rybnicki projekt „Mechanika”. Telewizja TVN zrobiła reportaż z uczniami szkoły i seniorami spod skrzydlatego koła. Głównym tematem był projekt i relacje uczni, którzy nawiązali kontakty ze starszymi osobami z pobliskiego otoczenia i służą im pomocą. Wywiady (m.in. naczelnika Cargo Krzysztofa Sekuły) ukazały się dnia 12 listopada br.

– Ten projekt to innowacja, którą szkoła nasza wdraża pilotażowo. Spodziewamy się dobrych efektów i potwierdzenia, że był to przysłowiowy „strzał w dziesiątkę”. Wówczas będziemy tworzyć podobne projekty dla kolejnych grup – planuje dyrektor.

Aktywna starość jest wciąż jeszcze czymś nowym w polskich warunkach. Nadal jako społeczeństwo ulegamy stereotypom osoby starszej: samotnej, schorowanej, nieaktywnej, podtrzymywanym niestety często przez media. To się powoli zmienia, przede wszystkim dzięki seniorom, którzy aktywnie uczestniczą w życiu społecznym, gospodarczym czy politycznym. Seniorzy to przede wszystkim nieocenione źródło wiedzy pragmatycznej czyli wiedzy budowanej na podstawie długoletnich życiowych i zawodowych doświadczeń.