Transport miejski Kraków przeznaczy 150 mln zł na remonty torowisk

Kraków przeznaczy 150 mln zł na remonty torowisk

05 grudnia 2016 | Źródło: Urząd Miasta Krakowa
PODZIEL SIĘ

Władze Krakowa zamierzają przeznaczyć około 150 mln zł na przebudowy torowisk zaplanowane na lata 2017-2021. Planowane inwestycje mogą liczyć na 76 mln zł dofinansowania ze środków unijnych. – Będzie bardziej komfortowo, ciszej i bezpieczniej – zapewnia Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu (ZIKiT), który opracował harmonogram prac.

Fot. Paweł Krawczyk, krakow.pl

Pracownicy ZIKiT wybrali te ulice, które wymagają pilnej przebudowy z uwagi na stan techniczny torowisk, a także z racji, że należą one do najchętniej wybieranych tras wśród pasażerów.

Jeszcze w tym roku rozpocznie się przebudowa torowiska na Rondzie Kocmyrzowskim. Polegać ona będzie na wymianie całego układu torowego, sieci trakcyjnej wraz ze słupami trakcyjnymi oraz oświetleniem. Równocześnie modernizowana jest podstacja trakcyjna Bieńczyce. Prace zakończą się w 2017 roku.

Również w przyszłym roku planowana jest przebudowa torowiska i ul. Basztowej, tym razem na odcinku od ul. Długiej do skrzyżowania z Pawią. Przypominamy, że jest to III etap przebudowy układu drogowego przy Plantach wraz z nową organizacją ruchu, czyli wprowadzeniem jednego kierunku jazdy dla kierowców. W 2017 roku ZIKiT, po wykonaniu dokumentacji projektowej, ogłosi przetarg na przebudowę ul. Zwierzynieckiej, Kościuszki, pętli tramwajowej „Salwator” i podstacji trakcyjnej Tenczyńska, która planowana jest w 2018 roku. W przypadku tych dwóch ulic organizowane były konsultacje społeczne, podczas których mieszkańcy zwrócili uwagę na uciążliwy hałas, jaki powodują przejeżdżające tramwaje. Projektanci opracowujący koncepcję zapewnili, że problem ten jest dostrzeżony i odpowiednie technologie przebudowy torowiska pozwolą na wyraźne zmniejszenie tych uciążliwości.

Z kolei na 2018 rok ZIKiT przygotowuje się do przebudowy ul. Krakowskiej i al. Solidarności, na odcinku od pl. Centralnego do ul. Bulwarowej. W kolejnych latach możliwe do wykonania są także remonty torowisk na ul. Starowiślnej (2020 rok) i Królewskiej – od Alei Trzech Wieszczów do ul. Rydla (2021 rok). W tym ostatnim przypadku dodatkowo przebudowana zostanie pętla tramwajowa Bronowice Małe oraz skrzyżowanie ul. Królewskiej z Alejami Trzech Wieszczów.

– Zakres prac będzie szeroki. Obejmie wymianę starych torowisk, nawierzchni jezdni, sieci trakcyjnych, oświetlenia oraz przebudowę mediów znajdujących się pod powierzchnią ulic. Na przebudowywanych ulicach zostanie także uporządkowane parkowanie w wydzielonych zatokach postojowych – mówi Franciszek Szczurko z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu. – Z inwestycji skorzystają piesi i pasażerowie. Na przykład przy okazji przebudowy ul. Starowiślnej, chodnik na odcinku od ul. Dietla do Miodowej zostanie poszerzony o dwa metry a perony typu „wiedeńskiego” ułatwią wsiadanie i wysiadanie podróżnym ze środków komunikacji miejskiej – dodaje.

Co ważne, w miejscach wymagających szczególnego wyciszenia lub ograniczenia wibracji stosowany będzie tzw. system „masy odsprężynowanej” pomiędzy podbudową, a płytami oraz pomiędzy boczną ścianą płyty torowej i ścianą koryta torowego układane będą dodatkowo elastyczne maty wibroizolacyjne a szyny zostaną prewencyjnie wyszlifowane. To z pewnością zminimalizuje hałas i polepszy komfort podróży komunikacją miejską jak i również poprawi jakość życia mieszkańców w rejonie ruchliwych tras tramwajowych.

Nowością będzie także to, że na wszystkich przebudowanych ulicach sieć trakcyjna zostanie przymocowana do słupów oświetleniowych, zamiast do np. kamienic i innych budynków, jak zdarzało się do tej pory. Przemawiają za tym względy bezpieczeństwa i lepsza dostępność dla odpowiednich służb w razie awarii czy konserwacji. – Ponadto przebudowane zostanie skrzyżowanie ul. Dietla, ul. Krakowskiej i ul. Stradomskiej. Remont czeka także Most Piłsudskiego, który zostanie wypiaskowany i odmalowany, zyska  nowe oświetlenie i iluminację oraz nowe torowisko i jezdnię – dodaje Franciszek Szczurko z ZIKiT.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Chiny wydadzą 36 mld dolarów na kolej dla megacity Chiny wydadzą 36 mld dolarów na kolej dla megacity
Następny artykuł Komunikacją miejską na dworzec Łódź Fabryczna Komunikacją miejską na dworzec Łódź Fabryczna