Rada Ministrów przyjęła uchwałę zmieniająca uchwałę w sprawie ustanowienia Krajowego Programu Kolejowego do 2023 roku (KPK). Celem aktualizacji było usystematyzowanie i doprecyzowanie KPK, co usprawni realizację i wydatkowanie przewidzianych w nim środków. W efekcie aktualizacji osiągnięto spłaszczenie wydatków planowanych na lata 2019-2020, tzw. górkę inwestycyjną zmniejszono z 17 do 13 miliardów złotych. Koszty realizacji całego Programu wyniosą ok 66,4 mld zł.
Podstawowym powodem aktualizacji KPK był brak przygotowanych projektów na nową perspektywę unijną. – Poprzednicy byli zajęci wydatkowaniem funduszy do końca grudnia 2015 roku, ale nie prowadzili równolegle kolejnych projektów z aktualnej perspektywy. W efekcie zastaliśmy puste szuflady i trzeba było coś z tym zrobić – uzasadniał minister infrastruktury i budownictwa.
Aktualizacja KPK była również niezbędna ze względu na:
- konieczność uwzględnienia zmian wynikających z rozliczania perspektywy UE na lata 2007–2013;
- decyzje Komisji Europejskiej ws. fazowania projektów z perspektywy 2007–2013 do 2014–2020;
- podpisanie umowy w sprawie przyznania dotacji dla projektów pierwszego naboru instrumentu „Łącząc Europę” (CEF) oraz rozstrzygnięcia drugiego naboru;
- korekty w wyniku zakończenia prac przygotowawczych dla niektórych projektów;
- zwiększenie puli środków przewidzianych na projekty w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych, przy niezmienionym poziomie dofinansowania.
Głównym celem aktualizowanego programu pozostaje wzmocnienie roli transportu kolejowego w zintegrowanym systemie transportowym kraju, przez stworzenie spójnej i nowoczesnej sieci linii kolejowych. Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa podkreśla też, że chodzi o to, aby nie tylko wydać dostępne środki, ale żeby inwestycje przyniosły wymierne efekty dla pasażerów i całej gospodarki.