Sprawniejsze i bezpieczniejsze podróże z Warszawy do Białegostoku. Powstaną nowe wiadukty i tunele

Sprawniejsze i bezpieczniejsze podróże z Warszawy do Białegostoku. Powstaną nowe wiadukty i tunele

06 grudnia 2016 | Źródło: PKP PLK
PODZIEL SIĘ

Lepsza komunikacja w mieście, wyższy poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym – takie korzyści przyniesie budowa bezkolizyjnych skrzyżowań na trasie z Warszawy do Białegostoku.  PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na budowę wiaduktów i tuneli w Kobyłce, Jasienicy, Łochowie i Toporze.

Fot. Rafał Wilgusiak

W ramach inwestycji powstaną trzy wiadukty drogowe, jeden tunel drogowy i jedno bezpieczne przejście pod torami. W okolicach przystanku kolejowego Kobyłka Ossów PLK wybudują wiadukt drogowy, który ma zastąpić przejazd kolejowy kat. A w ciągu ul. Poniatowskiego i Napoleona. Również w Kobyłce PLK planują likwidację przejazdu w ciągu ul. Ręczajskiej i Jana Pawła II a w zamian budowę tunelu drogowego (przedłużenie ul. Orszagha do ul. Nadarzyńskiej DW 634).

Projekt zakłada także budowę wiaduktu drogowego w Toporze i w Łochowie (nad linią kolejową nr 6 w ciągu drogi krajowej nr 50). W Łochowie nowy wiadukt drogowy połączy dwie części miasta (północną z południową) oraz zapewni dojazd do miejscowości Jasiorówka. Plany zakładają także budowę w Jasienicy bezpiecznego przejścia pod torami pod linią kolejową nr 13, równolegle do linii nr 6. Przejście to przeznaczone będzie dla pieszych i rowerzystów. Obiekt ten również ułatwi dojście do peronów mieszkańcom osiedla po zachodniej stronie torów.

Budowa dwupoziomowych skrzyżowań zwiększy płynność ruchu samochodowego, co usprawni komunikację w mieście. Kierowcy i piesi zyskają swobodną i bezpieczną drogę pomiędzy przedzielonym linią kolejową miastem. Wzrośnie także bezpieczeństwo i płynność ruchu kolejowego na trasie z Warszawy w stronę Białegostoku.

Zaprojektowanie i wykonanie robót budowalnych zaplanowane jest w latach 2017-2019. Inwestycja realizowana jest w ramach dużego projektu pn. „Prace na linii E75 na docinku Sadowne – Czyżew wraz z robotami pozostałymi na odcinku Warszawa Rembertów – Sadowne”, wartego ponad 1 mld zł.

Mniej przejazdów, więcej zabezpieczeń na torach i drogach

W ostatnich 3 latach PKP Polskie Linie Kolejowe zmodernizowały ponad 1500 przejazdów. Dzięki inwestycjom zamontowano także nowe, zwiększające bezpieczeństwo urządzenia na posterunkach dróżników i na torach. Powstało 275 bezkolizyjnych skrzyżowań (wiaduktów i tuneli drogowych).  O 1120 zmniejszono całkowitą liczbę przejazdów z 13 864 do 12 477 obiektów.

PLK intensyfikują także kontakty z zarządcami dróg i gminami, by układ i oznakowania dojazdów były bezpieczne. Przy współpracy z drogowcami, zarządca infrastruktury zamontował na 227 dojazdach do ważnych przejazdów pasy wibracyjno-akustyczne, zwiększające uwagę kierowców. W 2015 r. tylko na utrzymanie przejazdów PLK przeznaczyły ponad 260 mln zł.