Przewozy intermodalne - najbardziej perspektywiczny segment rynku na fali wzrostu

Przewozy intermodalne - najbardziej perspektywiczny segment rynku na fali wzrostu

07 grudnia 2016 | Źródło: UTK
PODZIEL SIĘ

W trzecim kwartale 2016 roku przewoźnicy przetransportowali ponad 243 tys. jednostek intermodalnych, co stanowiło ponad 368 tys. TEU (1 TEU jest odpowiednikiem standardowego kontenera 20-stopowego). W porównaniu z III kwartałem 2015 roku ich liczba wzrosła o 34,30% (wg TEU o 31,08%).

Fot. Przemysław Szkatuła

Z danych Urzędu Transportu Kolejowego wynika, że masa w przewozach intermodalnych w III kwartale 2016 roku wyniosła blisko 3,3 mln ton, a wykonana praca przewozowa przekroczyła 1,1 mld tonokilometrów. Udział przewozów intermodalnych w rynku kolejowym osiągnął poziom 5,73% (wg masy) i 8,62% (wg wykonanej pracy). Tym samym przewozy intermodalne są jednym z nielicznych segmentów towarowych przewozów koeljowych, które wciąż rosną. Warte podkreślenia jest też to, że wzrost jest dwucyfrowy.

W III kwartale 2016 r. kolejowe przewozy intermodalne realizowało jedenastu licencjonowanych przewoźników. Głównymi graczami na rynku, podobnie jak w poprzednich kwartałach, pozostawały spółki PKP Cargo, Lotos Kolej i DB Cargo Polska. Łącznie osiągnęły udział w rynku blisko 80% (wg przewiezionej masy) oraz blisko 84% (wg wykonanej pracy przewozowej).

Za wzrost w segmencie intermodalnym odpowiadają większe przewozy do portów morskich i w odwrotnym kierunku oraz w tranzycie w kierunku wschód-zachód (rozwój przewozów z/do Chin), a także rosnące transporty koksu i zbóż w kontenerach i części samochodowych w tranzycie. Zwiększone przewozy koksu to efekt wzrostu przewozów przez porty morskie oraz do odbiorców w Europie Południowej i Zachodniej.

Należy też odnotować, że udział intermodalu w przewozach towarowych (na poziomie 5,7 proc. według masy) jest bliski osiągnięcia celu, jaki został określony przez rząd w wieloletnim planie rozwoju transportu kolejowego do 2020 roku (6 proc.).