Transport miejski Pierwsze środki z nowej perspektywy UE dla warszawskich tramwajów

Pierwsze środki z nowej perspektywy UE dla warszawskich tramwajów

07 grudnia 2016 | Źródło: ZTM Warszawa
PODZIEL SIĘ

Spółka Tramwaje Warszawskie podpisała z Centrum Unijnych Projektów Transportowych umowę w ramach nowej perspektywy finansowej UE na lata 2014-2020. Dotyczy ona dofinansowanie w kwocie 114 mln złotych projektu budowy tras tramwajowych na Woli i Białołęce wraz z zakupem taboru.

Fot. UM Warszawa

W ramach przedmiotowego projektu planowana jest budowa tras tramwajowych o łącznej długości 4,49 km w ciągu ul. Kasprzaka (od ul. Wolskiej do ul. Skierniewickiej) oraz ul. Światowida (na odc. Mehoffera – Winnica w rejonie ul. Leśnej Polanki), a także zakup 10 dwukierunkowych tramwajów niskopodłogowych o długości do 33 metrów. Tramwaje będą wyposażone m.in. w klimatyzację, biletomat oraz będą dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Pierwsza z budowanych tras znajduje się w ciągu ul. Kasprzaka od ul. Wolskiej  do ul. Skierniewickiej. Część nowobudowanej trasy będzie bezkolizyjnie przebiegać w wykopie (na poziomie -1), natomiast całość nowej trasy poprowadzona zostanie na wydzielonym torowisku o dużym udziale torowiska trawiastego. Zakłada się również przeniesienie torowiska tramwajowego w ul. Wolskiej  w pas dzielący jezdnie na odcinku od ul. Elekcyjnej do ul. Kasprzaka. Ponadto, przewidziana jest budowa 3 zespołów przystankowych w ul. Kasprzaka (przy skrzyżowaniach: z ul. Ordona, z al. Prymasa Tysiąclecia, z ul. Płocką) oraz przebudowany (choć tak naprawdę rozebrany i ponownie wybudowany, tyle że na poziomie -1) istniejący zespół przystankowy Reduta Wolska, a także modernizacja podstacji trakcyjnych niezbędnych do zasilenia nowej trasy tramwajowej. W przypadku peronów zlokalizowanych w poziomie -1 przewidziana jest budowa pochylni lub windy zwiększających dostępność do nowych przystanków tramwajowych także osobom o ograniczonej mobilności. Istniejące przejście podziemne zostanie wyremontowane, a dostęp do niego zostanie zapewniony schodami oraz pochylniami.

Druga z budowanych tras tramwajowych znajduje się w ul. Światowida na odcinku Mehoffera - Winnica - rejon ul. Leśnej Polanki. Planowane jest wykonanie torowiska trawiastego obejmującego większość trasy, budowa jednej podstacji trakcyjnej a także budowa dwóch zespołów przystankowych na odcinku Mehoffera – Nowodwory (2 platformy przystankowe na skrzyżowaniu Światowida / Stefanika oraz 2 platformy przystankowe na skrzyżowaniu Światowida / Ordonówny) oraz jednego zespołu na trasie do ul. Leśnej Polanki.

Na powyższych trasach tramwajowych planuje się zastosowanie priorytetu dla tramwajów oraz zainstalowanie tablic Systemu Informacji Pasażerskiej na przystankach.

Projekt obejmujący obie inwestycje zapewni połączenie najważniejszych osiedli w dzielnicy Wola komunikacją tramwajową wzdłuż jednego ze szlaków komunikacyjnych tj. ciągu ul. Kasprzaka oraz osiedla Tarchomin w dzielnicy Białołęka komunikacją tramwajową w ul. Światowida. Umożliwi to korzystanie z przyjaznej środowisku komunikacji zbiorowej, a w szczególności komunikacji tramwajowej i metra jako że trasa będzie prowadziła do węzła przesiadkowego Rondo Daszyńskiego (w pierwszym przypadku) oraz węzła Młociny (w drugim przypadku).