Wielu gdańszczan na pewno ucieszy nowa inwestycja tramwajowa miasta. Chodzi o realizację Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej, etap IVA, na który w przyszłorocznym budżecie zabezpieczono 40 mln złotych. Cała zaś budowa linii tramwajowych w ciągu ul. Nowej Bulońskiej Północnej i Nowej Warszawskiej oraz zakup 15 tramwajów i kilka mniejszych inwestycji ma kosztować ponad 561 mln zł.
W tym etapie rozpocznie się budowa linii tramwajowej, wraz z infrastrukturą towarzyszącą, w ul. Nowej Bulońskiej Północnej. Już w przyszłym roku zakupionych zostanie także 15 nowych tramwajów, które będą obsługiwać tę linię.
Pierwsze tory tramwajowe pojawią się także na ul. Nowej Warszawskiej. Poza tym zaplanowano przebudowę linii tramwajowych w ul. Budzysza, Stryjewskiego i Nowotnej. Na terenie Gdańska pojawią się też nowe wiaty przystankowe i tablice informacji pasażerskiej.
Na początek Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska zleciła do realizacji zadanie, którego przedmiotem jest wykonanie dokumentacji projektowej na przebudowę infrastruktury tramwajowej w ul. Budzysza, Stryjewskiego i Nowotnej w Gdańsku wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego.Zamówienie obejmuje: projekt budowlany, projekty wykonawcze branżowe w podziale na odcinki, przedmiary i kosztorysy branżowe w podziale na odcinki oraz specyfikacje techniczne warunków i odbioru robót budowlanych. Planowany termin opracowania dokumentacji wyznaczono na 10 maja 2017 r.
Do tej pory w ramach Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej przeprowadzono 26 inwestycji podzielonych na 23 kontrakty realizowane przez wielu wykonawców. GPKM objął modernizacją ponad 20% najbardziej newralgicznych odcinków sieci tramwajowej, czyli prawie 20 kilometrów torów wraz z całą infrastrukturą techniczną sieci tramwajowej. Wybudowano 48 rozjazdów, przebudowano i zbudowano 35 przejazdów z płyt gumowych przez ulice i skrzyżowania. Przebudowano 41 przejść dla pieszych wyposażając je także w płyty gumowe. Na wszystkich odcinkach budowanych i remontowanych torowisk, wymieniono trakcję elektryczną. W 13 miejscach przebudowano sygnalizację świetlną. Zmodernizowano zasilanie trakcji elektrycznej oraz sterowanie zwrotnicami rozjazdów.
Przy planowaniu prac wzięto pod uwagę torowiska szczególnie zniszczone oraz uciążliwe dla kierowców i pieszych. Nowe tory pozwalają na poprawę płynności jazdy, skrócenie czasu podróży, bezpieczną, bardziej komfortową i przede wszytkach cichszą jazdę składów tramwajowych.