Transport miejski Na poznańskie tory wyjechał pierwszy niskopodłogowy dwukierunkowy Moderus Beta

Na poznańskie tory wyjechał pierwszy niskopodłogowy dwukierunkowy Moderus Beta

11 stycznia 2017 | Źródło: MPK Poznań
PODZIEL SIĘ

Proces odnowy taboru w stolicy Wielkopolski trwa. Na ulicach Poznania pojawił się pierwszy niskopodłogowy tramwaj dwukierunkowy. – Do tej pory nie mieliśmy takich tramwajów w naszej flocie. Jedynymi naszymi dwukierunkowymi pojazdami, które mogą być wykorzystywane do obsługi wahadłowej, były wysokopodłogowe GT8 – mówi Wojciech Tulibacki, prezes MPK Poznań.

Fot. MPK Poznań

– Dostawy nowych tramwajów trwają od ubiegłego roku. W sumie na przestrzeni dwóch lat, a do końca tego roku przybędzie do Poznania 30 tramwajów niskopodłogowych. – A to znaczy, że  już co drugi nasz tramwaj będzie miał niską podłogę – zaznacza Tulibacki.

W grudniu 2015 roku MPK podpisało z firmą Modertrans umowę na zakup 20 niskopodłogowych tramwajów jednokierunkowych, a wiosną ubiegłego roku następną umowę – tym razem na zakup 10 niskopodłogowych tramwajów dwukierunkowych. W obu przypadkach Moderus Beta. Po ulicach Poznania jeździ już 10 tych nowych tramwajów jednokierunkowych, a dostawy dwukierunkowych właśnie się rozpoczęły.

– Odbiory tramwajów są wieloetapowe – mówi Marek Grzybowski, dyrektor ds. technicznych MPK Poznań. – W pierwszym etapie są oględziny, podczas których sprawdzamy zgodność ze specyfikacją zakupu, później odbywają się próby na terenie zajezdni, a po nich tramwaj rusza na ulice. Musi zrobić 100 km tytułem przejazdów technicznych zanim na pokład zabierze pasażerów. Gdy ten etap przejdzie pomyślnie, wyjeżdża na linie, żeby przez 14 dni odbyć testy w normalnej obsłudze eksploatacyjnej – dodaje.

Tramwaje dwukierunkowe, czyli takie, które mają na każdym końcu kabinę motorniczego mogą być wykorzystywane w obsłudze wahadłowej, z której często się korzysta podczas remontów torowisk. Do tej pory w takich sytuacjach uruchamiano do tej obsługi stare, wysłużone i wysokopodłogowe tramwaje GT8 popularnie nazywane „Helmutami”. Moderus Beta jest pierwszym tramwajem dwukierunkowym, który ma niską podłogę. Wykorzystywany będzie jednak w normalnej, codziennej obsłudze, a nie tylko podczas remontów.

Firma Modertrans, producent tramwajów, dostarczy 10 dwukierunkowych Moderusów i pozostałe 10 sztuk  jednokierunkowych pociągów, do końca tego roku. Dzisiaj dwukierunkowy Moderus Beta jeździ na linii 1. O tym na jakich liniach się pojawi zadecyduje system automatycznego sterowania pracami zajezdni – DMS. Nowe tramwaje będą stacjonować na terenie zajezdni Franowo i przy ul. Głogowskiej.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Na ferie zimowe z PKP Intercity Na ferie zimowe z PKP Intercity
Następny artykuł SOLM, czyli szybka licencja dla maszynistów SOLM, czyli szybka licencja dla maszynistów