Transport miejski Łódź zyska Nowy System Transportowy

Łódź zyska Nowy System Transportowy

13 stycznia 2017 | Źródło: Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

W kwietniu tego roku zostanie wprowadzony nowy system transportowy, który ma pozwolić na bardziej efektywniejsze wykorzystanie łódzkiego transportu publicznego. Tramwaje i autobusy mają w większości kursować według równego 12 minutowego taktu. Nowe rozwiązania pozwolą również na obsługę ulic, po których do tej pory nie funkcjonowała komunikacja miejska, co pozwoli na łatwiejszy i wygodniejszy dostęp do transportu zbiorowego. Zmiany to również korekta przebiegu tras i dostosowanie do zmieniających się potrzeb pasażerów.

Fot. zdit.uml.lodz.pl

Od 15 lat nie był modyfikowany model transportu zbiorowego w Łodzi, a w tym czasie zaszły znaczące zmiany i musimy do nich dostosować siatkę połączeń MPK. Reforma jest konieczna, a jej efekty mają przede wszystkim służyć mieszkańcom - poprawić punktualność i komfort podróżowania. Na przygotowanie i wdrożenie nowego systemu mamy niecałe 3 miesiące, bo zmiany zostaną wprowadzone od 2 kwietnia – zapowiedziała prezydent Łodzi Hanna Zdanowska.

Nowa siatka połączeń jest wypracowana na podstawie konsultacji z mieszkańcami, oraz szerokiej współpracy Biura Strategii z organizacjami społecznymi i Uniwersytetem Łódzkim.

Głównym założeniem jest podział miasta na 12 rejonów, ze wspólną komunikacją tj.

1. Retkinia, Karolew, Nowy Józefów, Nowe Sady, Pienista (przewiduje się m.in. wspólną częstotliwość wszystkich linii do centrum i na inne duże osiedla  co 12 minut oraz wzmocnienie komunikacji tramwajowej )

2. Teofilów, Żabieniec, Wielkopolska, Zdrowie, Złotno, Mania (np. linia 96 kursować będzie co 6 minut; docelowo połowa kursów pojedzie przez ul. Bielicową i Łanową, co pozwoli wzmocnić obsługę tego rejonu, zaś linia 5 wróci na starą trasę przez Kilińskiego do pętli Kurczaki; linia zacznie trasę na pętli Żabieniec)

3. Radogoszcz Wschód i Zachód, Liściasta (zakłada się m.in. oparcie obsługi na komunikacji tramwajowej i linii 59 dowożącej do tramwaju co 6 minut z obu części osiedla - zmiana wejdzie w życie w III/IV, po zatrudnieniu dodatkowych motorniczych)

4. Żubardź, Koziny, Stare Bałuty, Julianów (m.in. wszystkie linie kursują przynajmniej co 12 minut w godzinach szczytu - nowe linie 87 i 79 co 12 minut łącznie na odcinku wspólnym; linia 96 pojedzie dwukrotnie częściej - co 6 minut)

5. Marysin, Doły, Łagiewniki, Arturówek (np. skrócenie linii 57 do dworca Łódź Fabryczna; nowa linia 85 z Marysińskiej do dworca w zmienionym, prostszym, a co za tym idzie szybszym przebiegu – p. ul. Źródłową, Franciszkańską, Szklaną, Marysińską i Okopową)

6. Stoki, Sikawa, Podgórze, Nowosolna, Wzniesienia Łódzkie, Mileszki, Wiączyń (m.in. linie kursujące po ul. Brzezińskiej, dotychczasowe 53, 67 i 88, wszystkie pojadą z dworca Fabrycznego; na odcinku wspólnym kursować będą co 12 minut z dodatkowymi kursami - jako warianty linii 53;  dodatkowa para linii tramwajowych z Telefonicznej do Zgierza (45) i Ozorkowa (46); każda z linii co 24 minuty, łącznie co 12)

7. Widzew Wschód, Stary Widzew, Janów, Olechów, Andrzejów (m.in. wprowadzenie częstotliwości 12 minut na głównych liniach autobusowych i 6 minut na linii 96)

8. Chojny, Kurczaki, Komorniki, Wiskitno (np. przywrócenie linii nr 5 przez pl. Niepodległości (ŁTR), Przybyszewskiego, Kilińskiego, dw. Łódź Fabryczna na Żabieniec; będzie to najszybszy dojazd z Chojen na dworzec Łódź Fabryczna i wzmocnienie dojazdu do pl. Niepodległości)

9. Dąbrowa, Zarzew, Dąbrowa Przemysłowa (m.in. wszystkie linie z wyjątkiem peryferyjnych i zmianowych pojadą, co 12 minut; linia 96 kursować będzie co 6 minut)

10. Ruda Pabianicka, Stare Rokicie (m.in. z połączenia linii 63 i 61 powstanie linia w relacji dw. Łódź Chojny – Pabianicka – Pokładowa – Stare Rokicie - Karpacka, ta zmiana pozwoli zachować bezpośredni dojazd do szkół rejonowych oraz dowóz do tramwaju)

11. Kurak, Czerwony Rynek, Górniak, Politechniczna, Księży Młyn (np. linia 5 wraca na starą trasę do dw. Łódź Fabryczna p. pl. Niepodległości i Przybyszewskiego; nowa linia tramwajowa nr 16 w relacji Kurczaki – Politechnika – dw. Łódź Kaliska – Teofilów)

12. Śródmieście, NCŁ, Stare Polesie, os. im. Lumumby (m.in. uzupełnienie częstotliwości tramwajów na trasie ŁTR do łącznej częstotliwości 2 minut – dodatkowe linie z Kozin i ul. Przybyszewskiego (7) oraz z Radogoszcza (11A); nowa linia autobusowa łącząca najkrótszą trasą lotnisko, dworzec Kaliski, Centrum, Urząd Miasta, dworzec Łódź Fabryczna i EC1).

W sumie o 40 km wydłużą się trasy MPK, a - jak powiedział prezes MPK Zbigniew Papierski - zwiększy się również tabor tramwajowy.

ZDiT opracował propozycje nowych taryf biletowych, w których podstawowe bilety 20- i 40-minutowy zdrożeją o 20 groszy, a nieznacznie również wzrosną ceny biletów okresowych, które i tak należą do najtańszych w Polsce - np. przy rocznej migawce dzienny koszt przejazdów wyniesie 2 zł, a kwartalnej - 2,50 zł.

Proponowane zmiany są znaczące i wymagają dobrego przygotowania całej operacji, która potrwa przez kolejne dwa miesiące. Jak zapewnia koordynator projektu Tomasz Bużałek, komunikacja miejska w Łodzi ma być sprawniejsza i bardziej przyjazna, jak nigdy dotąd

Więcej szczegółowych informacji znajduje się tutaj.