Stacje Biała Podlaska, Małaszewicze, Terespol wygodniejsze dla podróżnych

Stacje Biała Podlaska, Małaszewicze, Terespol wygodniejsze dla podróżnych

17 stycznia 2017 | Źródło: PKP PLK
PODZIEL SIĘ

Od 2020 r. w Białej Podlaskiej, Małaszewiczach i Terespolu pasażerowie będą korzystać z nowych, wygodniejszych peronów z dojściami przyjaznymi dla osób niepełnosprawnych. PKP Polskie Linie Kolejowe odnowią tory na stacjach, a na przejazdach kolejowo-drogowych zwiększy się poziom bezpieczeństwa. Ogłoszony przetarg szacowany jest na pół miliarda złotych. Termin składania ofert mija 3 lutego br. 

Fot. Lichen99, Wikimedia

Inwestycja za ponad pół miliarda złotych obejmuje modernizację i przebudowę urządzeń sterowania ruchem kolejowym na trzech stacjach: w Białej Podlaskiej, Małaszewiczach i Terespolu. Poprawi się tam również komfort obsługi podróżnych. Perony będą bezpieczniejsze dzięki nowemu oświetleniu i antypoślizgowej nawierzchni. Podróżni zyskają nowe wiaty peronowe, wygodne ławki, oznakowanie i tablice informacyjne. Zamontowany zostanie też nowoczesny system nagłośnienia, a nad bezpieczeństwem czuwać będą kamery monitoringu. Wszystkie obiekty dostosowane będą do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. W Małaszewiczach i Terespolu windy ułatwią pasażerom dotarcie do peronów, natomiast w Białej Podlaskiej zamontowany będzie wygodny podjazd.

Remont przejazdów wpłynie na wzrost poziomu bezpieczeństwa ruchu kolejowego i drogowego. W ramach inwestycji zaplanowana jest także budowa bezkolizyjnych skrzyżowań – m.in. w Białej Podlaskiej PLK wspólnie z miastem wybudują tunel drogowy. Zapewni to sprawny przejazd zarówno samochodów jak i pociągów. Lokalne Centrum Sterowania Terespol (LCS), wyposażone w nowoczesne urządzenia, zagwarantuje bezpieczną i sprawną jazdę pociągów. 

Prace obejmą również wymianę 14 km torów i rozjazdów, oraz przebudowę sieci trakcyjnej i systemu telekomunikacji. Po zakończeniu inwestycji pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h.

Modernizacja trasy zapewni także poprawę konkurencyjności kolei w transporcie towarów przez wschodnią granicę.

Projekt pod nazwą „Zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych na linii kolejowej E20 Siedlce – Terespol dla zadania pn. „Prace na linii kolejowej E20 na odcinku Siedlce – Terespol, etap III – LCS Terespol” finansowany jest z instrumentu unijnego CEF. Planowane lata realizacji inwestycji 2017- 2020. 

Siedlce, Łuków, Międzyrzec Podlaski już z nowymi peronami

W Siedlcach, Międzyrzecu Podlaskim i Łukowie pasażerowie od 1,5 roku korzystają z nowych, wygodniejszych peronów. Są wyposażone m.in. w windy, ławki i wiaty oraz dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Stacje zyskały także dogodne dojścia do odnowionych peronów. Monitoringiem objęto perony, obiekty inżynieryjne, przejazdy kolejowe. Nad bezpiecznym ruchem pociągów czuwają dyżurni z nowego Lokalnego Centrum Sterowania w Łukowie. Na odnowionej trasie zapewniono również ochronę zwierząt. Zamontowano urządzenia, które zapobiegają wchodzeniu zwierząt na tory w czasie przejazdu pociągu. Koszt inwestycji to blisko 450 mln zł.