Transport miejski Poznański Szybki Tramwaj kursuje już 20 lat

Poznański Szybki Tramwaj kursuje już 20 lat

26 stycznia 2017 | Źródło: MPK Poznań
PODZIEL SIĘ

Koncepcja Poznańskiego Szybkiego Tramwaju była zasadniczym elementem rozwoju pasmowego miasta na kierunku północ - południe. Generalnym projektantem PST był Zygmunt Nowak. Początek budowy popoularnej "pestki" nastąpił 5 lutego 1980 r. od rozpoczęcia robót przygotowawczych i przejęcia pierwszego terenu pod budowę. 29 lipca 1980 r. nastąpiło wejście pierwszego wykonawcy na teren budowy.

Fot. MPK Poznań

Zakres prac do wykonania był duży. Na przełomie 1996 i 1997 r. kończono trwającą prawie 17 lat budowę pierwszego etapu bezkolizyjnego Poznańskiego Szybkiego Tramwaju na trasie ul. Roosevelta - os. Sobieskiego, długości 6,1 km.

Na tej trasie powstało: 6 wiaduktów drogowych, 2 wiadukty tramwajowe, wiadukt kolejowy, estakada długości 700 m, 3 kładki technologiczne, 3 kładki dla pieszych, 5 przystanków przesiadkowych pod wiaduktami, prawie 13 km torów tramwajowych, pętla końcowa z przystankami dla wysiadających i wsiadających oraz torami manewrowymi.

Pierwsze wagony na trasie Poznańskiego Szybkiego Tramwaju pojawiły się 30 stycznia 1997 r. na uruchomionej wówczas linii 14 (Os. Sobieskiego - Most Teatralny - Fredry - Gwarna - Św. Marcin - Most Uniwersytecki - Roosevelta - Os. Sobieskiego). Tego dnia pasażerowie mogli korzystać z przejazdów bezpłatnie. Tłok w wagonach był duży. Oficjalne przekazanie do eksploatacji PST nastąpiło 31 stycznia 1997 r. na przystanku Kurpińskiego.

Pozwolenie na budowę drugiego etapu PST zostało wydane 21 grudnia 2010 r. Roboty budowlane rozpoczęto w sierpniu 2011 r. Uroczyste otwarcie ruchu na tym odcinku nastąpiło 1 września 2013 r. Nowy odcinek PST miał długość 2 km. Został zbudowany w miejscu torów kolejowych w wykopie wzdłuż ul. Roosevelta (tzw. dziura toruńska) oraz w miejscu peronu 7 i częściowo 6 dworca Poznań Główny.

Przy Dworcu Zachodnim powstały zadaszone przystanki połączone ruchomymi schodami z głównym tunelem dworcowym oraz pętla tramwajowa i łącznica do torów tramwajowych na ul. Głogowskiej. Przy połączeniu ze starą trasą PST koło Mostu Teatralnego zbudowano tymczasowe przystanki. Niestety na nowej trasie nie ukończono wówczas centralnego przystanku na poziomie -2 ronda Kaponiera. Tramwaje na tym przystanku zaczęły zatrzymywać się dopiero 22 października 2016 r.

Jubileusz 20-lecia PST

Już w najbliższą niedzielę 29 stycznia zapraszamy wszystkich poznaniaków na obchody 20-lecia trasy Poznańskiego Szybkiego Tramwaju. Z tej okazji przygotowaliśmy dla pasażerów szereg atrakcji.

godz. 13.00 - Uroczysta parada taboru tramwajowego (początek z pętli tramwajowej na os. Jana III Sobieskiego, na trasie PST do zajezdni tramwajowej na ul. Głogowskiej 131/133)

godz. 13.30 - Przemówienie Z-cy Prezydenta Miasta Poznania Macieja Wudarskiego oraz Prezesa Zarządu MPK Poznań Wojciecha Tulibackiego (zajezdnia tramwajowa na ul. Głogowskiej 131/133)

godz. 13.45 - okolicznościowy, wyśmienity tort o smaku malinowym z Cukierni Jagódka (zajezdnia tramwajowa na ul. Głogowskiej 131/133)

godz. 14.00 - rozpoczęcie komunikacyjnej gry miejskiej dla uczestników parady (szczegóły i regulamin poniżej)

Ponadto: występ Orkiestry Miasta Poznania przy MPK Poznań oraz okolicznościowa wystawa w Muzeum Komunikacji MPK Poznań.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Tramwaje Hyundai Rotem w Turcji z napędem i zasilaniem pomocniczym Medcomu Tramwaje Hyundai Rotem w Turcji z napędem i zasilaniem pomocniczym Medcomu
Następny artykuł Kolejne 3 Impulsy kursują już po torach Małopolski Kolejne 3 Impulsy kursują już po torach Małopolski