Transport miejski Szczecin przygotowuje się do tramwajowej rewolucji

Szczecin przygotowuje się do tramwajowej rewolucji

08 lutego 2017 | Źródło: Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

W ostatnich latach Szczecin pozyskał 28 tramwajów. W planach jest zakup kolejnych 70 nowoczesnych wagonów. Jednocześnie władze miasta planują szeroko zakrojoną przebudowę torowisk. Celem jest zwiększenie wykorzystania niskoemisyjnego transportu w komunikacji miejskiej i polepszenie jakości powietrza do końca 2020 r.

Fot. Szczecinolog, Wikimedia

Wieloletni dokument strategiczny Urzędu Miasta przyjęty w 2015 r. akłada osiągnięcie średniej redukcji zanieczyszczeń w granicach 83,7 proc., w tym redukcję o 41,1 proc. dwutlenku węgla. Już w najbliższym czasie rozpocznie się modernizacja infrastruktury torowej.

Chcemy, by cała sieć tramwajowa w Szczecinie mogła funkcjonować w oparciu o zmodernizowany tabor, była bardziej komfortowa – powiedział Paweł Adamczyk, dyrektor Wydziału Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska w Urzędzie Miasta Szczecina. Zgodnie z planem w latach 2017-2020 zmodernizowanych ma być 36 Tatr Kt4Dt. W tym okresie planowany jest także zakup 4 wagonów częściowo niskopodłogowych. Strategia zakłada również, że do roku 2022 tabor powiększy się o kolejnych 30 całkowicie nowych wagonów.

Jednocześnie miasto przygotowało listę odcinków sieci tramwajowej do przebudowy. Realizacja projektu wynika z potrzeby poprawy stanu technicznego infrastruktury torowej i poprawy komfortu podróżowania. Po przebudowie przejazd będzie bardziej płynny, zmniejszy się awaryjność torowisk, a w rejonie przejazdu tramwajów zrobi się ciszej. Całkowita długość zmodernizowanych linii tramwajowych wyniesie 8,7 km toru podwójnego. Całkowity planowany koszt inwestycji to 233,7 mln zł brutto.

Projekt obejmuje 9 zadań. Pierwsze polega na przebudowie torowiska wraz z siecią trakcyjną w ciągu al. Niepodległości - pl. Żołnierza Polskiego - al. Wyzwolenia - pl. Rodła (wraz z placem Rodła) do Ronda Giedroycia, ul. Kołłątaja - ul. Asnyka - pętla Niebuszewo, pl. Żołnierza Polskiego (wraz z pl. Żołnierza) - pl. Hołdu Pruskiego - ul. Matejki - ul. Piłsudskiego (do pl. Rodła). Drugie zadanie dotyczy prac torowych wraz z wymianą sieci trakcyjnej w ciągu al. Powstańców Wielkopolskich do pętli Pomorzany wraz z rozbudową pętli oraz z niezbędną rozbudową i przebudową układu drogowego. Kolejne trzy punkty tramwajowej rewolucji obejmują przebudowę torowiska wraz z siecią trakcyjną w ciągu ul. Mickiewicza od Mostu Akademickiego do skrzyżowania z ul. Brzozowskiego (z przejazdem), na pl. Szarych Szeregów oraz w węźle Wyszyńskiego. Szóstym zadaniem jest przebudowa zajezdni tramwajowej Golęcin wraz z niezbędną rozbudową i przebudową układu drogowego ul. Wiszesława. Pozostałe trzy dotyczą podstacji prostownikowych Kolumba, Chmielewskiego i Kaszubska. Planowany jest także remont torowiska na ulicy Krzywoustego.

Jak wskazują urzędnicy, rok 2017 będzie czasem podpisywania umów z biurami projektowymi oraz przygotowywaniem potrzebnych dokumentacji. Realizacja robót budowlanych nastąpi w latach 2018-2023.