Udana jazda pociągu zasilanego przez wodorowe ogniwa paliwowe

Udana jazda pociągu zasilanego przez wodorowe ogniwa paliwowe

14 marca 2017 | Źródło: Alstom
PODZIEL SIĘ

Alstom przeprowadził pierwszą jazdę próbną z prędkością 80 km/h, pociągu pasażerskiego Coradia iLint, napędzanego ogniwami paliwowymi. Dokonał tego na własnym torze testowym w Salzgitter, w Dolnej Saksonii (Niemcy).

Fot. Agnieszka Jurewicz

Kolejne intensywne testy Coradia iLint zostaną przeprowadzone w Niemczech i w Republice Czeskiej w najbliższych miesiącach. Następnie, na początku 2018 roku, zostanie przeprowadzona pierwsza jazda testowa z pasażerami na pokładzie, na odcinku Buxtehude-Bremervörde-Bremerhaven-Cuxhaven w Niemczech.

Obecnie prowadzone w Salzgitter czterotygodniowe testy, mają na celu potwierdzenie stabilności systemu zasilania w energię, w oparciu o skoordynowane współdziałanie pomiędzy napędem, ogniwami paliwowymi i baterią pojazdu. Testowana jest również siła hamowania w celu sprawdzenia interfejsu pomiędzy hamulcem pneumatycznym i elektrycznym – wyjaśnia Alstom.

Prototypowy napęd

Coradia iLint to pierwszy na świecie niskopodłogowy pociąg regionalny, zasilany wodorowymi ogniwami paliwowymi. Pociąg nie powoduje emisji CO2, a emituje wyłącznie parę wodną i skroploną wodę, generując niski poziom hałasu podczas jazdy.

Pociąg Coradia iLint cechuje duża liczba zastosowanych w nim kombinacji różnych elementów innowacyjnych: czystej konwersji energii, elastycznego magazynowania energii w akumulatorach, inteligentnego zarządzania mocą trakcji i dostępnej energii. Oparty o flagowy Coradia Lint napędzany silnikiem diesla, Coradia iLint szczególnie nadaje się do pracy w sieciach niezelektryfikowanych. Umożliwia trwałą eksploatację przy zachowaniu wysokiej wydajności pociągu.

– Ten test jest znaczącym osiągnięciem w kwestiach ochrony środowiska i innowacji technicznych. Alstom stosując w Coradia iLint technologię ogniw paliwowych, jest pierwszym producentem taboru kolejowego na świecie, oferującym alternatywę o zerowej emisji. Dziś nasz nowy system trakcji jest zastosowany w pociągu po raz pierwszy – to istotny krok w kierunku czystszej mobilności w Europie –powiedział Didier Pfleger, wiceprezes Alstom w Niemczech i Austrii.

Wodór z procesu przemysłowego

Próby dynamiczne prowadzone są w zakładzie Salzgitter z prędkością 80 km/h oraz w Velim (Czechy) z prędkością do 140 km/h, maksymalną prędkością Coradia iLint. W związku z prowadzonymi próbami, została uruchomiona w Salzgitter mobilna stacja napełniania wodorem zbiorników pociągu Coradia iLint. Wodór stosowany do jazd testowych jest produktem ubocznym procesu przemysłowego, i jest ponownie wykorzystany jako produkt odpadowy. W dłuższej perspektywie, Alstom chce wspierać produkcję wodoru z energii wiatrowej.

Pociąg przeszedł już pomyślnie testy statyczne, podczas których zostały przetestowane i zweryfikowane wszystkie funkcje elektryczne i pneumatyczne. TÜV Süd wydał certyfikat bezpieczeństwa baterii, systemu zbiornika ciśnieniowego i ogniw paliwowych dla kolejnych faz testów.

Coradia iLint został zaprojektowany przez zespoły Alstom w zakładach Salzgitter, centrum doskonałości pociągów regionalnych w Tarbes we Francji, centrum doskonałości systemów trakcyjnych w Ornans dla silników. Projekt ten korzysta ze wsparcia niemieckiego Ministerstwa Infrastruktury Transportowej i Cyfrowej. Alstom podpisał już listy intencyjne na 60 pociągów z państwami związkowymi Dolnej Saksonii, Nadrenii Północnej-Westfalii, Badenii-Wirtembergii i stowarzyszeniem transportu Hesji "Rhein-Main-Verkehrsverbund".