Przyspieszą pociągi z Oświęcimia do Trzebinii

Przyspieszą pociągi z Oświęcimia do Trzebinii

17 marca 2017 | Autor: Łukasz Kuś
PODZIEL SIĘ

PKP Polskie Linie Kolejowe zmodernizują odcinek linii kolejowej nr 93 między Trzebinią a Oświęcimiem. Zmodernizowane będą także dwie stacje i trzy przystanki kolejowe na tym szlaku.

Fot. PiotrPaleczny CC BY-SA 3.0

PLK chcą wyremontować 20-kilometrowy fragment linii nr 93 łączący stację Oświęcim z Trzebinią. Trasa ta jest intensywnie wykorzystywana w ruchu pociągów regionalnych z Oświecimia do Krakowa. Kursują tu także pociągi pasażerskie dalekobieżne i towarowe. Zarządca infrastruktury ogłosił przetarg w formule "zaprojektuj i buduj" na modernizację tego odcinka linii. Docelowa prędkość maksymalna dla pociągów pasażerskich ma wynieść 120 km/h. Obecnie na linii występują liczne ograniczenia prędkości wprowadzone głównie w związku ze zużyciem eksploatacyjnym torów, a także brakiem nowoczesnego systemu łączności i nowoczesnych urządzeń sterowania ruchem kolejowym.

Stacje wygodniejsze dla podróżnych

W ramach inwestycji przebudowane zostaną stacje Chrzanów i Chełmek oraz przystanki Chrzanów Śródmieście, Chełmek Fabryka i Gorzów Chrzanowski, które otrzymają m.in. nowe perony, wiaty peronowe, elementy małej architektury w tym ławki i stojaki rowerowe oraz wyremontowane drogi dojścia na perony. Modernizacja obejmie też przejazdy drogowo – kolejowe, sieć trakcyjną i urządzenia sterowania ruchem kolejowym przystosowane do systemu ERTMS/ETCS poziomu 1, co poprawi przepustotowość linii. 

Pociągi pojadą jednym torem

Prace mają wyć realizowane tak aby nie wstrzymać ruchu kolejowego, który będzie się odbywał po jednym torze. PLK przewidują zamknięcie toru nr 1 od września 2018 do września 2019 i toru nr 2 od września 2019 do września 2020. Inwestycja leży częściowo na obszarze występowania obszarów górniczych, co determinuje opracowanie i zatwierdzenie planów ruchu, a także wpływa na wybór odpowiednich rozwiązań projektowych, w tym m.in. w zakresie posadowienia obiektów budowlanych i rodzaju konstrukcji.

W ramach tego samego postępowania PLK szuka wykonawcy dokumentacji kartograficzno – geodezyjnej odcinka linii nr 93 Oświęcim – Czechowice-Dziedzice. PLK planują modernizację tego odcinka, która również przeprowadzone będzie w systemie "zaprojektuj i buduj".

Modernizacja linii Oświęcim – Trzebinia ma kosztować 487 mln zł. Projekt otrzymał dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.