Przełomowy czas dla infrastruktury

Przełomowy czas dla infrastruktury

23 marca 2017 | Autor: Agnieszka Jurewicz
PODZIEL SIĘ

Z naszej perspektywy rok 2018 może być potencjalnie pierwszym, w którym dysproporcje między drogami i kolejami mogą się wyrównać, z tej racji, że drogi będą kończyły wykorzystanie przyznanej alokacji ze środków UE i ten wolumen nie będzie już taki duży, a koleje powinny wejść w fazę znaczącego wykorzystania środków. 2017 to rok kontraktowania, rok przetargów, rok podpisywania umów z wykonawcami – mówi Przemysław Gorgol, dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych, członek Rady Ekspertów ds. kolejowych przy Ministrze Infrastruktury i Budownictwa.

Fot. CUPT

Centrum Unijnych Projektów Transportowych to ważna instytucja z punktu widzenia efektywnego wykorzystania środków europejskich. Na czym polega jej funkcja?

Już od dziesięciu lat Centrum Unijnych Projektów Transportowych wspiera beneficjentów w procesie przygotowania inwestycji i ich realizacji. Jesteśmy instytucją wyspecjalizowaną przede wszystkim w obsłudze projektów transportowych, pośredniczymy w zarządzaniu środkami UE między Ministerstwem Rozwoju, dalej Komisją Europejską a końcowym odbiorcą środków – beneficjentem. Zajmujemy się obsługą całego procesu przyznawania dofinansowania, czyli oceną wniosku, podpisaniem umowy o dofinansowanie, rozliczeniem całego procesu, a gdy realizowane są wydatki, sprawdzamy np. zestawienie faktur oraz innych dokumentów i weryfikujemy, na ile te dokumenty są zgodne z zakresem dofinansowania, który został przyznany. To jest nasza podstawowa funkcja. Oczywiście kontrolujemy też projekty, czyli sprawdzamy, czy są realizowane zgodnie z założeniami. I na końcu płacimy – refundujemy środki, czyli obsługujemy proces finansowo. Beneficjent składa do nas dokumenty rozliczające wydatki, jeżeli wszystko się zgadza, to CUPT przekazuje odpowiednią wartość dofinansowania z UE.

Decydentem jest Ministerstwo Rozwoju?

Jesteśmy instytucją organizującą konkurs w przypadku projektów konkursowych, w przypadków projektów pozakonkursowych też weryfikujemy te projekty. Decyzję finalną podejmuje Ministerstwo Rozwoju, natomiast my prowadzimy proces i przekazujemy projekty rekomendowane do dofinansowania bądź do odrzucenia. Oczywiście w systemie wdrażania jest cała ścieżka odwoławcza, także jeśli jakiś podmiot w konkursie uzna, że dostał za mało punktów, może złożyć odwołanie do MR, które albo utrzyma decyzję, albo uzna protest.

Cały wywiad z Przemysławem Gorgolem, dyrektorem Centrum Unijnych Projektów Transportowych, członkiem Rady Ekspertów ds. kolejowych przy Ministrze Infrastruktury i Budownictwa można przeczytać w marcowym wydaniu Kuriera Kolejowego.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Fitch podniósł długoterminowy rating PKP Intercity Fitch podniósł długoterminowy rating PKP Intercity
Następny artykuł Pesa wydzierżawi Linki Kolejom Wielkopolskim Pesa wydzierżawi Linki Kolejom Wielkopolskim