Z naszej perspektywy rok 2018 może być potencjalnie pierwszym, w którym dysproporcje między drogami i kolejami mogą się wyrównać, z tej racji, że drogi będą kończyły wykorzystanie przyznanej alokacji ze środków UE i ten wolumen nie będzie już taki duży, a koleje powinny wejść w fazę znaczącego wykorzystania środków. 2017 to rok kontraktowania, rok przetargów, rok podpisywania umów z wykonawcami – mówi Przemysław Gorgol, dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych, członek Rady Ekspertów ds. kolejowych przy Ministrze Infrastruktury i Budownictwa.
Centrum Unijnych Projektów Transportowych to ważna instytucja z punktu widzenia efektywnego wykorzystania środków europejskich. Na czym polega jej funkcja?
Już od dziesięciu lat Centrum Unijnych Projektów Transportowych wspiera beneficjentów w procesie przygotowania inwestycji i ich realizacji. Jesteśmy instytucją wyspecjalizowaną przede wszystkim w obsłudze projektów transportowych, pośredniczymy w zarządzaniu środkami UE między Ministerstwem Rozwoju, dalej Komisją Europejską a końcowym odbiorcą środków – beneficjentem. Zajmujemy się obsługą całego procesu przyznawania dofinansowania, czyli oceną wniosku, podpisaniem umowy o dofinansowanie, rozliczeniem całego procesu, a gdy realizowane są wydatki, sprawdzamy np. zestawienie faktur oraz innych dokumentów i weryfikujemy, na ile te dokumenty są zgodne z zakresem dofinansowania, który został przyznany. To jest nasza podstawowa funkcja. Oczywiście kontrolujemy też projekty, czyli sprawdzamy, czy są realizowane zgodnie z założeniami. I na końcu płacimy – refundujemy środki, czyli obsługujemy proces finansowo. Beneficjent składa do nas dokumenty rozliczające wydatki, jeżeli wszystko się zgadza, to CUPT przekazuje odpowiednią wartość dofinansowania z UE.
Decydentem jest Ministerstwo Rozwoju?
Jesteśmy instytucją organizującą konkurs w przypadku projektów konkursowych, w przypadków projektów pozakonkursowych też weryfikujemy te projekty. Decyzję finalną podejmuje Ministerstwo Rozwoju, natomiast my prowadzimy proces i przekazujemy projekty rekomendowane do dofinansowania bądź do odrzucenia. Oczywiście w systemie wdrażania jest cała ścieżka odwoławcza, także jeśli jakiś podmiot w konkursie uzna, że dostał za mało punktów, może złożyć odwołanie do MR, które albo utrzyma decyzję, albo uzna protest.
Cały wywiad z Przemysławem Gorgolem, dyrektorem Centrum Unijnych Projektów Transportowych, członkiem Rady Ekspertów ds. kolejowych przy Ministrze Infrastruktury i Budownictwa można przeczytać w marcowym wydaniu Kuriera Kolejowego.