Przewozy Regionalne będą modernizować swój park taborowy. Spółka podpisała już umowę na zakup i modernizację 50 pojazdów. Spółka chce kupić także pojazdy hybrydowe.
Nowy prezes Przewozów Regionalnych Krzysztof Zgorzelski przedstawił plany taborowe spółki najbliższe lata. PR chce odmienić swój mocno wiekowy tabor. Nowe i zmodernizowane pociągi będą malowane zgodnie ze schematem marki PolRegio i spółka nie zamierza zmieniać malatury pojazdów. Jak zapowiedział Zgorzelski, w przeciągu tygodnia ogłoszony ma być kolejny przetarg na modernizację 5 pojazdów z opcją na kolejne 5.
Oszczędności w przetargach
– Ponieważ z dotychczas rozstrzygniętych przetargów wypracowaliśmy ok. 59 mln zł oszczędności, które chcemy w dalszym ciągu przeznaczać na poprawę oferty dla pasażerów w postaci modernizacji kolejnych jednostek – zapowiedział nowy prezes PR.
W modernizacji obecnie jest 36 jednostek a w produkcji 12 sztuk. Na początku III kw. PR zaoferują nowe autobusy szynowe Link, a pierwsze zmodernizowane EZT trafią do spółki w lipcu. Znaczna ilość nowego i zmodernizowanego taboru trafi do województw lubelskiego, wielkopolskiego, warmińsko - mazurskiego i pomorskiego.
PR chcą hybryd
Spółka jest też otwarta na nowe technologie w tym napęd hybrydowy. – Widzę potencjał w pewnym novum czyli w zapotrzebowaniu spółki na kilkadziesiąt pojazdów o napędzie hybrydowym spalinowo–elektrycznym. Około trzydziestu sztuk takich pojazdów chcielibyśmy pozyskać. Przy aktywnym współudziale Agencji Rozwoju Przemysłu i pod bacznym okiem Ministerstwa Rozwoju jako inicjator widzimy przestrzeń do zaprojektowania i prototypowania nowych rozwiązań, unikalnych dla Polski, aby od 2019 r. spółka zaczęła pozyskiwać nowy wielkoseryjny, przemyślany i dopracowany tabor dostosowany do polskich warunków – powiedział Krzysztof Zgorzelski.
Niedawno spółka Newag otrzymała dofinansowanie na opracowanie projektu pojazdu hybrydowego z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (NCBiR) w wysokości ponad 15 mln zł.
Jak zapowiedział Zgorzelski, zakup hybryd, to plan długofalowy, gdyż umowa restrukturyzacyjna nie pozwala Przewozom Regionalnym do końca 2018 r. wchodzić w nowe przedsięwzięcia. Spółka planuje jednak w najbliższych latach modernizować lub wymieniać po kilkadziesiąt sztuk taboru.