PLK zamontują ekrany akustyczne na 240 km linii kolejowych

PLK zamontują ekrany akustyczne na 240 km linii kolejowych

07 kwietnia 2017 | Źródło: PKP PLK
PODZIEL SIĘ

Polskie Linie Kolejowe samodzielnie sprawdzają poziom hałasu emitowanego przez pociągi. Powołane przez zarządcę narodowej infrastruktury Laboratorium Akustyczne w ciągu roku swojej działalności samodzielnie sprawdziło poziom hałasu w ponad 40 miejscach w kraju, m.in. na trasie Kraków - Rzeszów a także w Warszawie, Wrocławiu i Gliwicach.

Fot. Dominik Skudlarski

Samodzielne prowadzenie części pomiarów pozwala na sprawne przygotowanie i uzyskiwanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oraz oznacza oszczędności. Pracownicy PLK weryfikują dokumentację projektową inwestycji w zakresie zabezpieczeń akustycznych. Prowadzą i analizują pomiary hałasu oraz weryfikują szereg zleconych na zewnątrz analiz środowiskowych. W 2016 r. Laboratorium Akustyczne wykonało pomiary m.in. w Katowicach i Chorzowie – na planowanych do modernizacji liniach kolejowych na Śląsku.

PLK sprawdzają poziom hałasu także w trakcie i po zakończeniu inwestycji np. na linii E30 na odcinkach Podłęże – Tarnów i Sędziszów Małopolski – Rzeszów.

Dzięki własnym urządzeniom i wykwalifikowanym pracownikom w 2016 r. zarządca infrastruktury wykonał łącznie 46 pomiarów hałasu przy liniach kolejowych. PLK szybko reagują też na prośby lokalnych społeczności skarżących się na hałas kolejowy, np. w lutym br. na wniosek mieszkańców wykonano pomiary w pobliżu stacji Warszawa Gdańska.

– Laboratorium Akustyczne utworzone przez PKP Polskie Linie Kolejowe umożliwia prowadzenie profesjonalnych pomiarów hałasu niezbędnych w trakcie procesu inwestycyjnego. Certyfikat Polskiego Centrum Akredytacji jest zapewnieniem ich rzetelności i sprawia, że wyniki badań są uznawane przez wszystkie instytucje. Ważnym zadaniem laboratorium jest również wykonywanie pomiarów i analizy hałasu dla linii kolejowych, po których przejeżdża powyżej 30 tys. pociągów w roku. Obecnie dotyczy to ok. 1400 km linii, a PLK są zobowiązane do przeprowadzenia takich analiz cyklicznie co 5 lat – podkreśla Ewa Makosz, dyrektor Biura Ochrony Środowiska PKP Polskich Linii Kolejowych. 

Skąd ten hałas? W trakcie prowadzenia ruchu pociągów, w wyniku kontaktu kół pociągu z szynami powstają drgania od szyn oraz od elementów taboru, co skutkuje emisją  hałasu do środowiska. Na jego poziom wpływa stan techniczny nawierzchni kolejowej, rodzaj, długość i stan techniczny taboru kolejowego, a także prędkość jazdy pociągów.

Negatywne oddziaływanie akustyczne kolei w znacznym stopniu jest minimalizowane przez zabudowę ekranów akustycznych w najbardziej wrażliwych lokalizacjach sieci. Na liniach kolejowych powszechnie stosowane są również bezstykowe połączenia szyn, które generują mniejszy hałas.

Obecnie na liniach kolejowych zarządzanych przez PLK zabudowano ok. 230 km ekranów, m.in. na odcinkach: Warszawa – Skierniewice, Zielonka – Sadowne oraz Swarzędz – Poznań. W ramach realizowanych przez PLK inwestycji, na podstawie uzyskanych już decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach planowany jest montaż następnych ekranów na długości ok. 240 km linii kolejowych, m.in. na odcinkach: Warszawa – Otwock oraz Skarżysko – Kamienna – Sędziszów.

Ponadto, na poprawę klimatu akustycznego w znacznym stopniu ma wpływ bieżące utrzymanie nawierzchni kolejowej, poprzez szlifowanie i smarowanie szyn. Tylko w 2016 r. szlifowaniem objęto ok. 370 km torów oraz 1206 rozjazdów. W celu poprawy klimatu akustycznego na obszarach sąsiadujących z liniami kolejowymi, konieczne są także inwestycje przewoźników kolejowych w unowocześnienie taboru oraz modyfikacje układów hamulcowych.