Od 2010 r. PKP PLK zlikwidowały ponad 1500 przejazdów

Od 2010 r. PKP PLK zlikwidowały ponad 1500 przejazdów

12 kwietnia 2017 | Źródło: Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

W 2016 r. wzrósł poziom zabezpieczenia na 180 przejazdach, a w ostatnich siedmiu latach ubyło ponad 1500 przejazdów drogowo-kolejowych – informują PKP Polskie Linie Kolejowe.

Fot. PKP PLK

Wypadek pociągu Pendolino na Opolszczyźnie sprawił, że w mediach powrócił temat bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych. PLK zaznacza, że w przestrzeni publicznej pojawiły się przy tej okazji pewne nieścisłości. W związku z tym spółka przypomina, że na sieci kolejowej, którą zarządza, występuje kilkanaście tysięcy skrzyżowań z drogami w poziomie szyn. W tych miejscach dochodzi do największej liczby tragicznych zdarzeń z udziałem pociągów. Nieprawdą jest jednak, że do wypadków najczęściej dochodzi na przejazdach kat. C (zabezpieczonych poprzez zastosowanie samoczynnej sygnalizacji przejazdowej świetlnej bez rogatek i półrogatek). Na przejazdach kat. C w 2016 r. było 20 wypadków z pojazdami. Na przejazdach pozostałych kategorii 153. Najliczniejszą kategorią są przejazdy kat. D (bez rogatek i urządzeń dźwiękowo-świetlnych) i na nich jest najwięcej zdarzeń, głównie przez ignorowanie znaku „Stop”. Ze statystyk wynika, że w 98% przyczyną wypadków na przejazdach jest nieostrożność kierowców. Dlatego z roku na rok PLK ograniczają liczbę tych skrzyżowań. Jednocześnie zwiększa się liczba przejazdów zabezpieczonych sygnalizacją świetlną (analogicznie jak zabezpieczenie skrzyżowań drogowych) oraz przejazdów z rogatkami i wiaduktów. Od stycznia 2012 roku do grudnia 2016 roku na terenie Polski zmodernizowano w sumie 1742 przejazdy. Modernizacja obejmowała m.in. montaż dodatkowej sygnalizacji, rogatek i monitoringu.

Ponadto, od 2010 r. do 2016 r. aż 1514 przejazdów zlikwidowano. Tylko w 2016 r. zmniejszono liczbę przejazdów kat. D o 132. Wzrosła o 110 liczba przejazdów z rogatkami. Obecnie w porozumieniu z samorządami ograniczana jest liczba przejazdów na drogach niepublicznych. Pozostaną na nich jedynie przejazdy zabezpieczone.

– Bezpieczeństwo pozostaje priorytetem PKP Polskich Linii Kolejowych. W tym obszarze szczególne działania są i będą kontynuowane na przejazdach kolejowo-drogowych – informuje Mirosław Siemieniec, rzecznik PLK. Dodaje, że nieprawdą jest, że na trasie z Krakowa do Rzeszowa występuje duże ich zagęszczenie. Prawdą jest natomiast to, że trasa jest kompleksowo modernizowana. – Przebudowano i zbudowano łącznie 94 przejazdy kolejowo - drogowe, a likwidacją objęto 49 z nich. Po zakończeniu prac na trasie pozostanie tylko 15 przejazdów zabezpieczonych automatycznymi rogatkami i jeden przejazd kat. A obsługiwany przez dróżnika – zaznacza Siemieniec.

W najbliższych latach, dzięki realizacji Krajowego Programu Kolejowego i modernizacji linii m.in. Lublin – Warszawa, Radom – Warszawa, Warszawa – Poznań, Lublin – Stalowa Wola, zwiększy się poziom bezpieczeństwa na kilkuset przejazdach. Powstaną bezkolizyjne przejazdy pod i nad torami. Dodatkowo dla zwiększenia bezpieczeństwa PLK realizują projekt za 400 mln zł, który obejmie modernizację 182 przejazdów kolejowych na 73 liniach kolejowych w 16 województwach. Pięć przejazdów kolejowo – drogowych, m.in. w Warszawie Rembertów i Warszawie Wesołej oraz w Sulejówku zostanie zastąpionych wiaduktem i tunelami.

Uzupełnieniem tych działań jest prowadzona przez PLK od 12 lat kampania społeczna Bezpieczny przejazd (www.bezpieczny-przejazd.pl).