Łódzkie ABB dostarczy Bombardierowi innowacyjne transformatory trakcyjne

Łódzkie ABB dostarczy Bombardierowi innowacyjne transformatory trakcyjne

16 kwietnia 2017 | Źródło: ABB
PODZIEL SIĘ

W ramach rozbudowy sieci kolejowej i procesu obniżenia zużycia energii Bombardier zainstaluje innowacyjne transformatory trakcyjne Effilight firmy ABB. Kluczowe elementy tych transformatorów zostaną wyprodukowane w fabryce ABB w Łodzi.

Fot. ABB

ABB otrzymała zamówienie od Bombardier Transportation na dostawę 42 transformatorów trakcyjnych Effilight przeznaczonych do montażu na dachach elektrycznych zespołów trakcyjnych (EMU) TALENT 3 obsługujących region austriackiego Vorarlbergu oraz połączenia z sąsiednimi krajami (ciekawostka: każdy Austriak przejeżdża pociągiem średnio 1425 kilometrów rocznie, zajmując pod tym względem trzecie miejsce na świecie, za statystycznym Japończykiem i Szwajcarem).

Zamówienie jest pierwszym globalnym komercyjnym sukcesem wprowadzonego niedawno na rynek transformatora Effilight i stanowi części ramowej umowy, przewidującej dostawy nawet 600 urządzeń trakcyjnych na potrzeby 300 składów do końca 2024 roku.

W przyszłym roku łódzki zakład komponentów transformatorowych ABB rozpocznie produkcję części aktywnej transformatora Effilight na potrzeby tego zamówienia. Produkcja końcowa będzie odbywać się w ABB w Szwajcarii. Uruchomiony w 2014 roku zakład komponentów jest częścią łódzkiego centrum produkcyjnego ABB, pełniąc rolę dostawcy podzespołów dla transformatorów suchych i izolowanych płynem, wytwarzanych w fabrykach ABB w Europie. Produkowane w Łodzi komponenty stanowią integralną część transformatorów dystrybucyjnych, mocy i trakcyjnych. Transformatory trakcyjne zasilają istotne podzespoły pociągu takie jak silniki, hamulce, oświetlenie, ogrzewanie oraz wentylacja zapewniając bezpieczny poziom napięć.

Effilight to transformator trakcyjny najnowszej generacji, w którym ABB zastosowała opatentowaną zaawansowaną technologię pozwalającą ograniczyć wymaganą ilość oleju nawet o 70 procent bez uszczerbku dla funkcjonalności. Dzięki zmniejszonej ilości oleju wykorzystano więcej miedzi, a tym samym ograniczono straty i poprawiono efektywność energetyczną. W zoptymalizowanej konstrukcji transformatora straty obciążeniowe są 25 proc. mniejsze niż w klasycznym transformatorze o tej samej masie.

– Bombardier i ABB łączy historia udanej współpracy, a najnowsze zamówienie jest potwierdzeniem naszej pozycji preferowanego dostawcy i niezawodnego, długoterminowego partnera technologicznego – mówi Claudio Facchin, prezydent Dywizji Produktów i Systemów Energetyki ABB.

Wykorzystywane przez operatorów kolejowych na całym świecie transformatory trakcyjne ABB są projektowane i produkowane z zachowaniem rygorystycznych standardów, aby zapewnić jak najwyższy poziom dostępności i niezawodności. Dzięki temu możliwe staje się niezakłócone funkcjonowanie transportu kolejowego.