Hyperloop zapewniłby przejazd z Warszawy do Wrocławia w 23 minuty

Hyperloop zapewniłby przejazd z Warszawy do Wrocławia w 23 minuty

09 maja 2017 | Źródło: Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Stworzona przez polskich studentów kapsuła przypominająca sylwetką kształt współczesnych pociągów dużych prędkości znalazła się w gronie dwudziestu czterech projektów, które zakwalifikowały się do finału międzynarodowych zawodów Hyperloop organizowanych przez amerykańskiego miliardera Elona Muska. W przyszłości ten ultranowoczesny środek transportu umożliwi podróżowanie z prędkością ponad 1000 km/h.

Wiz. Hyperpoland.com

Zespół Hyper Poland University Team, tworzą studenci Koła Naukowego Pojazdów i Robotów Mobilnych z Politechniki Wrocławskiej oraz Studenckiego Koła Aerodynamiki Pojazdów i trzech innych Kół Naukowych  z Politechniki Warszawskiej. Współpracują oni z Hyper Poland, jednym z 20 startupów, które prezentowały się w tym roku na Hannover Messe.

Drużyna jako jedyna ekipa z Europy Środkowo-Wschodniej, a zarazem jedna z czterech europejskich zespołów, zakwalifikowała się do finału zawodów Hyperloop Pod Competition mających wyłonić najlepszą akademicką konstrukcję kapsuły Hyperloop.

Aby wybudować prototyp kapsuły i pojechać na konkurs do Stanów Zjednoczonych, potrzeba minimum 150 tys. złotych. Zgromadzenie takich środków to duże wyzwanie dla zespołu złożonego ze studentów, dlatego postanowili oni zbierać pieniądze na portalu crowdfundingowym.

Hyperloop łączy elastyczność samochodu, szybkość samolotu i wygodę pociągu. Kapsuła pojazdu porusza się w rurze, w której panuje bardzo niskie ciśnienie. Wykorzystuje do tego lewitację magnetyczną. Dzięki tym uwarunkowaniom podróż z Warszawy do Wrocławia mogłaby trwać zaledwie 23 minuty, a z Gdańska do Zakopanego w 43 minuty. Poza samymi pojazdami i rurami, w których miałyby się poruszać, powstać mają także dworce, ulokowane w centrach miast. Pomysłodawcą Hyperloopa jest Elon Musk, właściciel firmy SpaceX.

Zawody Hyperloop Pod Competition odbędą się pod koniec sierpnia 2017 roku w Kalifornii. 24 zespoły z całego świata, które zakwalifikowały się do finału, będą wówczas testować swoje kapsuły na specjalnie przygotowanym torze. Ma on długość ok. 1,5 kilometra i średnicę 2 metrów. Opracowane przez studentów konstrukcje mają osiągnąć jak największą prędkość, by potem bezpiecznie wyhamować.

Hyper Poland University Team zaprojektował prototyp kapsuły w skali 1:1 przypominającej swoją sylwetką kształt współczesnych pociągów dużych prędkości. Napędzana jest silnikami elektrycznymi i będzie poruszać się zarówno na kołach, jak i unosić za pomocą lewitacji magnetycznej zależnie od aktualnej prędkości. Prędkość projektowa, dla której liczone są wszystkie podzespoły, to ok. 430 km/h natomiast docelowy pojazd może poruszać się z prędkością nawet 1200 km/h. Dzięki zastosowaniu materiałów znanych z przemysłu lotniczego, jak stopy aluminium, magnezu czy też kompozyty węglowe konstrukcja będzie bardzo lekka przy jednoczesnym zachowaniu odpowiedniej wytrzymałości. Z powodów bezpieczeństwa zostanie wyposażona w dwa niezależne od siebie systemy hamowania. Dodatkowo system elektroniczny będzie czuwał nad pojazdem w trakcie jazdy i w razie potrzeby automatycznie uruchamiał awaryjne procedury bezpieczeństwa. Kapsuła będzie stanowiła platformę testową do badań nad rozwojem technologii, która znajdzie zastosowanie w pełnowymiarowym systemie operacyjnym w przyszłości.

Więcej informacji na stronie internetowej Hyper Poland