Premiera Giruno – pociągu Stadlera przeznaczonego do jazdy w Tunelu Świętego Gotarda

Premiera Giruno – pociągu Stadlera przeznaczonego do jazdy w Tunelu Świętego Gotarda

19 maja 2017 | Źródło: Stadler
PODZIEL SIĘ

18 maja odbyła się premiera Giruno, niskopodłogowego zespołu trakcyjnego dużych prędkości, stworzonego przez Stadlera dla SBB. Nowy pojazd został zaprojektowany i zbudowany w zaledwie dwa i pół roku. Teraz producent rozpoczyna postępowanie w celu uzyskania dopuszczenia do eksploatacji w czterech krajach – Szwajcarii, Niemczech, Austrii i Włoszech. Zgodnie z planem Giruno pojawi się na torach Szwajcarii już pod koniec 2019 roku i będzie obsługiwał Tunel Świętego Gotarda. Stadler wyprodukuje dla SBB łącznie 29 niskopodłogowych zespołów trakcyjnych złożonych z 11 członów. Zamówienie przewiduje także opcję powiększenia go o dalsze 92 pojazdy.

Fot. Stadler

Pod koniec października 2014 roku Koleje Szwajcarskie SBB złożyły w firmie Stadler zamówienie na 29 elektrycznych pociągów dużej prędkości przeznaczonych do jazdy w Tunelu bazowym Świętego Gotarda, na trasie łączącej Bazyleę i Zurych z Mediolanem, z rozpoczęciem eksploatacji zaplanowanym na koniec 2019 roku. We wrześniu 2016 r., w niecałe dwa lata po podpisaniu umowy, Stadler zaprezentował model zamówionego pociągu podczas InnoTrans w Berlinie. Pojazd został nazwany przez SBB „Giruno” (pol. Myszołów) i był złożony z pięciu członów. Podczas wczorajszej uroczystości Stadler świętował wraz z SBB premierę jedenastoczłonowej wersji zespołu trakcyjnego. Uroczysta premiera wyznacza początek skomplikowanych procedur homologacji tego modelu w czterech różnych krajach, co stanowi jeden z najważniejszych etapów przygotowania pojazdu szynowego o tak zaawansowanej technologicznie konstrukcji.

– Świętujemy wspaniałe osiągnięcie – ze względu na korzyści dla naszych klientów-pasażerów, ale także ze względu na firmę Stadler. Składam Stadlerowi gratulacje z okazji 75 rocznicy działalności i jednocześnie premiery modelu Giruno, który został opracowany w rekordowo szybkim czasie. Niezawodni dostawcy, tacy jak Stadler, pozwalają pasażerom SBB korzystać ze wszystkich zalet podróży koleją: prostoty i szybkości, możliwości unikania korków i personalizacji tras, a także korzystania z doskonałych połączeń z innymi środkami transportu. Giruno jest obecnie jednym z największych projektów, w którym bierzemy udział jako SBB. Pociągi takie jak ten są podstawą nowoczesnego systemu kolejowego. Pomagają nam zwiększyć naszą konkurencyjność w zakresie transportu międzynarodowego: W przyszłości przejazd Giruno będzie najwygodniejszym sposobem podróży pomiędzy Włochami a Szwajcarią – podkreślił Andreas Meyer, prezes zarządu SBB.

– Cieszę się, że świętujemy premierę tego niezwykłego pociągu akurat teraz, w 75. rocznicę rozpoczęcia działalności naszej firmy. Giruno jest pierwszym produkowanym seryjnie niskopodłogowym zespołem trakcyjnym dużych prędkości. Będzie jeździł przez najdłuższy tunel kolejowy na świecie i jest pierwszym pociągiem, który spełnia wszystkie wymagania szwajcarskiej, bardzo restrykcyjnej ustawy o dyskryminacji osób niepełnosprawnych. Jestem bardzo dumny i dziękuje wszystkim, którzy przyczynili się do naszego sukcesu, a także tym, którzy nadal będą wnosić wkład w rozwój tego projektu. To, że zespoły pracujące nad nim były w stanie zaprojektować i wyprodukować ten pociąg w ciągu zaledwie 30 miesięcy stanowi niepowtarzalne osiągnięcie – podsumował Peter Spuhler, prezes zarządu i właściciel grupy Stadler Rail.

Podczas konstruowania modelu Giruno Stadler uwzględnił zarówno sprawdzone technologie wykorzystywane w pociągu FLIRT, jak również wymogi eksploatacyjne nowego Tunelu bazowego Świętego Gotarda. Budowa pojazdu uwzględnia wymogi dotyczące ochrony przed działaniem ciśnienia, klimatyzacji, a także zaawansowanej izolacji termicznej i akustycznej, które wyznaczają nowe standardy dla długodystansowego transportu szynowego.

Giruno posiada wysuwany stopień dopasowany do peronów o wysokości zarówno 55 centymetrów, jak i 76 centymetrów, pozwalający na eliminację schodów na wejściu do wnętrza. Niskopodłogowe wejście, stanowiące innowację w zespołach trakcyjnych dużej prędkości produkowanych seryjnie sprawia, że pasażerowie mogą wsiąść do pociągu wygodnie, bez pokonywania stopni. Wnętrze pociągu jest przestronne i jasne, a światło zapewniają najnowocześniejsze rozwiązania oświetleniowe. Aby zadbać o komfort pasażerów podróżujących przez długi tunel, pociągi Giruno zostały także wyposażone w szereg dodatkowych udogodnień, takich jak: wzmacniacz sygnału telefonii komórkowej (3G/4G), gniazdka przy każdym siedzeniu, duża przestrzeń na bagaż, oddzielne toalety dla kobiet i mężczyzn, a także specjalne toalety dla osób niepełnosprawnych. Pociągi mają długość 202 metrów i mogą przewieźć 405 pasażerów, oferując 288 miejsc w drugiej klasie oraz 117 w pierwszej. Zostały też wyposażone w strefy wielofunkcyjne oraz specjalny przedział dla rowerów, co pozwala na efektywne wykorzystanie przestrzeni.

Model Giruno jest certyfikowany zgodnie z wymogami TSI dla pociągów dużych prędkości i został zaprojektowany w sposób spełniający wszystkie wymagania zgodnie z niemiecką normą DIN EN 15227. Przed uruchomieniem pociągów na ich docelowej trasie, Giruno zostanie przetestowany w tunelu klimatyczno-aerodynamicznym Rail Tec Arsenal w Wiedniu. Pociąg może osiągać dużą prędkość – maksymalnie do 250 km/h. Pojazd jest wyposażony w cztery wózki napędowe, z napędem na obie osie. Maksymalna moc na kole wynosi 6000 kW. Na dachu zostały zamontowane cztery pantografy. Giruno został też przystosowany do jazdy w trakcji podwójnej i zostanie dopuszczony do eksploatacji nie tylko w Szwajcarii, ale także w Niemczech, Austrii i we Włoszech.