Transport miejski Stadler z Solarisem zdobędą kontrakt za ponad 2 mld zł na dostawę tramwajów dla stolicy?

Stadler z Solarisem zdobędą kontrakt za ponad 2 mld zł na dostawę tramwajów dla stolicy?

22 maja 2017 | Źródło: Urząd Miasta Warszawy
PODZIEL SIĘ

Otwarto oferty w przetargu na zakup jedno i dwukierunkowych, całkowicie niskopodłogowych tramwajów dla Warszawy. Zamówienie obejmuje zakup 213 pojazdów, w tym 123 tramwajów w zamówieniu podstawowym oraz 90 tramwajów w ramach opcji. Zamawiający zamierzał przeznaczyć na to zamówienie blisko 1,9 mld zł netto (ponad 2,3 mld zł brutto). Spośród pięciu oferentów tylko dwaj mieszczą się w budżecie Tramwajów Warszawskich. Najkorzystniejszą cenę przedstawiło konsorcjum Stadlera, Solarisa i Solaris Tram proponując 2 mld 208 mln zł brutto za realizację zadania, podczas gdy Hyundai Rotem zaoferował 2 mld 236 mln zł brutto.

Fot. ZTM Warszawa

Poza tym w przetargu oferty złożyli: czeska Škoda Transportation (2,720 mld  zł brutto), Pesa Bydgoszcz (2,722 mld zł brutto) oraz chorzowski Alstom Konstal (3,418 mld zł brutto).

Warto jednak podkreślić, że przy wyborze najkorzystniejszej oferty zamawiający będzie się kierował nie tylko ceną, której waga stanowi 53%, ale również takimi kryteriami jak: pracochłonność czynności obsługowych do przebiegu 1 mln km (waga 20%), zużycie energii (9%), nacisk osi tramwaju na tor (5%), długość płaskiej podłogi (3%), odległość dolnej krawędzi otworu drzwi dwustrumieniowych od osi wzdłużnej tramwaju (2%), nachylenie podłogi (2%), poziom dźwięku na zewnątrz tramwaju (2%), poziom dźwięku wewnątrz tramwaju na postoju (2%) i okres gwarancji (2%).

Przedmiotem zamówienia podstawowego będzie 85 tramwajów dwukierunkowych oraz 18 tramwajów jednokierunkowych niskopodłogowych o długości do 33 m, a także 20 tramwajów niskopodłogowych jednokierunkowych o długości do 24 m. W ramach opcji spółka będzie mogła zamówić 45 tramwajów niskopodłogowych dwukierunkowych o długości do 33 m i 45 tramwajów jednokierunkowych o długości do 33 m.

Tramwaje zostaną skierowane na trasy w ramach powstających projektów współfinansowanych lub przewidzianych do dofinansowania przez Unię Europejską:

  1. „Budowa wybranych odcinków tras tramwajowych w Warszawie wraz z zakupem taboru” – 10 tramwajów,
  2. „Budowa trasy tramwajowej do Wilanowa wraz z zakupem taboru oraz infrastrukturą towarzyszącą” – 50 tramwajów,
  3. „Budowa tramwaju na Gocław w Warszawie wraz z zakupem taboru” – 18 tramwajów,
  4. Zakup taboru tramwajowego dla obsługi tras tramwajowych w Warszawie – 20 tramwajów dwukierunkowych i 20 tramwajów jednokierunkowych, w przypadku możliwości pozyskania środków finansowych z Unii Europejskiej projekt zostanie zgłoszony do dofinansowania

Zamówienie obejmuje ponadto specjalistyczne wyposażenie obsługowe, pakiet naprawczy, pakiet eksploatacyjny, pakiet materiałów niezbędnych do wykonania naprawy głównej oraz wykonywanie napraw powypadkowych w okresie gwarancji na tramwaje.

Tramwaje w ramach zamówienia podstawowego powinny być dostarczone do 30 kwietnia 2021 roku, a w ramach opcji do 30 czerwca 2023 roku. Spółka skorzysta z prawa opcji pod warunkiem posiadania na to środków finansowych.

Dostawa pierwszego tramwaju w ramach zamówienia podstawowego planowana jest na przełomie II i III kwartału 2019 roku.

Wykonawcy zainteresowani realizacją zamówienia muszą wykazać się doświadczeniem w wykonaniu w okresie ostatnich trzech lat dostaw co najmniej 15 fabrycznie nowych tramwajów z napędem energoelektronicznym i niską podłogą, które zostały dopuszczone do eksploatacji z pasażerami.

Ogółem od 2007 r. do stolicy trafiło łącznie 311 nowych tramwajów (15 sztuk 120N, 30 szt. 123N, 186 szt. 120Na, 50 sz. 128N i 30 szt. 134N), w tym aż 281 niskopodłogowych. Nowe tramwaje zastąpiły tramwaje 13N, których wiek przekraczał 40 lat a często dochodził do 50 lat. Ostatni aż tak duży kontrakt na dostawę 186 tramwajów typu 120Na Swing o wartości 1,5 mld zł został podpisany w 2009 roku i był on jednym z największych tego typu w Europie (179 tramwajów uzyskało dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w wysokości 80 proc. wartości netto). 80 tramwajów niskopodłogowych, zakupionych w ramach kolejnych trzech kontraktów, wprowadzonych do eksploatacji, również uzyskało dofinansowanie 80 proc.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Elester-PKP wyróżniony za innowacje w sektorze elektroenergetyki kolejowej Elester-PKP wyróżniony za innowacje w sektorze elektroenergetyki kolejowej
Następny artykuł Konsultacje społeczne: podróżni chcą lepszej integracji kolei i autobusów Konsultacje społeczne: podróżni chcą lepszej integracji kolei i autobusów