Miłośnicy kolei uratowali zabytkowe wagony przed kasacją

Miłośnicy kolei uratowali zabytkowe wagony przed kasacją

25 maja 2017 | Źródło: Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Dzięki zaangażowaniu społeczników ze Stowarzyszenia Miłośników Kolei w Jaworzynie Śląskiej oraz pomocy PKP Polskich Linii Kolejowych i PKP Cargo sześć starych wagonów techniczno – gospodarczych zostało przekazanych do celów muzealnych. Zanim zabytkowy tabor dotarł na Dolny Śląsk musiał pokonać 400-kilometrową trasę z Krakowa przez Oświęcim, Kluczbork, Oleśnicę i Wrocław.

Fot. Stowarzyszenie Miłośników Kolei w Jaworzynie Śląskiej

Informację, że na terenie Zakładu Maszyn Torowych w Krakowie znajdują się przeznaczone do likwidacji wagony gospodarcze Stowarzyszenie otrzymało już w styczniu 2016 r. Pod koniec ubiegłego roku zarząd PKP Polskich Linii Kolejowych wyraził zgodę na przekazanie sześciu wagonów. Następnie miłośnicy kolei wystąpili do PKP Cargo o pomoc w przewiezieniu wagonów z Krakowa do Jaworzyny Śląskiej. Spółka wyraziła zgodę i ostatecznie 20 maja ruszył pociąg złożony z lokomotywy serii ET22 nr 1180 oraz sześciu wagonów. Razem z pociągiem w drogę ruszyła obsada, składająca się z czterech wolontariuszy, aby na bieżąco kontrolować stan techniczny taboru.

Przejazd z postojami trwał 24h i odbył się bez większych problemów technicznych. Wagony jeszcze w 2016 r. zostały przygotowane do drogi, głównie pod względem sprawności układu cięgłowo – zderznego oraz hamulcowego. W przeddzień wyjazdu wagony zostały posprzątane, dokonano  także ostatnich drobnych napraw i zabezpieczono wszystkie drzwi i okna, aby w trakcie przejazdu sprawdzać i uzupełniać wyłącznie olej w maźnicach – relacjonuje Łukasz Romaniecki, prezes Stowarzyszenia Miłośników Kolei w Jaworzynie Śląskiej.

Pięć przekazanych wagonów to niewielkie wagony dwuosiowe o konstrukcji nitowanej, pochodzące z lat 1910 – 1930. Wagony te od kilkudziesięciu lat pełniły różne funkcje pomocnicze -  mieszkalne i warsztatowe.

Szósty wagon jest zdecydowanie ciekawszy, ponieważ jego zabudowa umieszczona jest na trzyosiowym podwoziu wagonu pasażerskiego typu boczniak sprzed I wojny światowej. Wagony takie wycofywano z eksploatacji od lat 60 XX wieku i dzisiaj w Polsce są one rzadkością – tłumaczy Romaniecki.

Stowarzyszenie wykorzysta wagony do celów wystawienniczych, magazynowych i socjalnych w Muzeum Transportu Kolejowego Bocznicy Pastuchów. Jeden z wagonów  zostanie zachowany w obecnym kształcie, jako wagon mieszkalny dla pracowników kolei, tak, aby turyści, odwiedzający naszą bocznicę mogli osobiście sprawdzić, jak dawniej pracownicy kolei mieszkali w domkach na żelaznych kołach.