Modernizacja trasy z Warszawy do Lublina - największy projekt KPK rozpoczęty

Modernizacja trasy z Warszawy do Lublina - największy projekt KPK rozpoczęty

29 maja 2017 | Źródło: PKP PLK
PODZIEL SIĘ

Dziś w Lublinie podpisano dwie umowy o wartości prawie 1,7 mld zł na modernizację linii kolejowej nr 7 na odcinku Otwock - Lublin. Obecni byli Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury i budownictwa oraz Przemysław Czarnek, wojewoda lubelski. Dzięki inwestycji czas przejazdu z Lublina do Warszawy skróci się do 90 minut. Tylko na odcinku Otwock - Lublin PKP Polskie Linie Kolejowe zmodernizują 34 stacje i przystanki.

Fot. PKP PLK

Zarządca infrastruktury podpisał dziś dwie z trzech zasadniczych umów na modernizację linii Otwock – Lublin: To kontrakty Pilawa – Dęblin o wartości 735 mln zł i Dęblin – Lublin o wartości 930 mln zł. Pierwszy odcinek zostanie zmodernizowany przez konsorcjum spółek Mostostal Kraków, PKP Energetyka i Schweerbau GmbH & Co. Kg Bauunternehmen, a drugi konsorcjum Astaldi, Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów, Construzioni Linee Ferroviarie, "Zhol zhondeushi Company” LLP. Łączna wartość podpisanych kontraktów to niemal 1,7 mld zł. W najbliższych dniach podpisana będzie trzecia umowa Pilawa – Otwock o wartości 479,2 mln zł.

– Rozpoczynamy dzisiaj realizację największego projektu zapisanego w Krajowym Programie Kolejowym - modernizację linii kolejowej z Warszawy do Lublina. Podpisane dziś umowy to kolejny dowód na znaczne przyspieszenie realizacji Krajowego Programu Kolejowego. Zrealizujemy tę inwestycję w dwóch etapach, jako pierwszy zmodernizujemy odcinek Otwock - Lublin. Jestem przekonany, że inwestycja ta przyniesie korzyści mieszkańcom regionów, zwłaszcza Polski wschodniej i doskonale wpisuje się w nasz program unowocześniania sieci polskiej kolei – powiedział Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury i budownictwa.

Przejazd najszybszym pociągiem między Warszawą a Lublinem po zakończeniu modernizacji całego odcinka od Warszawy do Lublina, zajmie 1,5 h. Będzie można uruchomić większą liczbę połączeń lokalnych i regionalnych. Pasażerowie skorzystają z nowoczesnych peronów.

– Wiemy, że inwestycja oczekiwana jest zwłaszcza przez mieszkańców województwa lubelskiego. Chcemy, aby pasażerowie mogli szybko, wygodnie i bezpiecznie podróżować pomiędzy stolicami Mazowsza i Lubelszczyzny. Kompleksowa modernizacja to nowe możliwości dla przewozów regionalnych i międzyregionalnych. „Siódemka” stanowi bowiem główny szlak kolejowy łączący Lublin z ważnymi ośrodkami regionu oraz Polski – powiedział Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych.

Modernizacja linii zapewni mieszkańcom lepszy dostęp do kolei w Lublinie. W mieście powstanie nowy przystanek - Lublin Zachód. Na trasie do Otwocka przebudowane będą 34 stacje i przystanki m.in. Lublin, Dęblin, Puławy, Nałęczów, Garwolin, Pilawa, Otwock. Pasażerowie skorzystają z peronów wyposażonych w nowe wiaty, siedzenia oraz system informacji pasażerskiej. Obiekty będą bardziej funkcjonalne, lepiej oznakowane i oświetlone. Wszystkie zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach ruchowych. Będzie 11 nowych podziemnych przejść dla pieszych z windami: Lublin, Lublin Zachód, Motycz, Nałęczów, Puławy Miasto, Dęblin, Sobolew, Garwolin, Pilawa, Celestynów, Otwock.

– Modernizacja trasy Warszawa - Lublin jest bardzo ważną inwestycją dla mieszkańców województwa lubelskiego. Pozwoli na dobre skomunikowanie Lublina z Warszawą oraz innymi ośrodkami regionu i Polski. Zyskają nie tylko mieszkańcy, ale cały region. Zwiększy się jego atrakcyjność, co przyciągnie nowych inwestorów i turystów – powiedział Przemysław Czarnek, wojewoda lubelski. 

W ramach prac między Lublinem a Otwockiem PLK zmodernizują 150 km torów i sieci trakcyjnej do prędkości 160 km/h. Budowa drugiego toru między Otwockiem a Pilawą zdecydowanie zwiększy możliwości przejazdu pociągów. Modernizacja obejmie też 17 wiaduktów kolejowych oraz 31 mostów kolejowych. 

Ważnym efektem inwestycji będzie wzrost poziomu bezpieczeństwa w ruchu kolejowym. Zapewnią to m.in. 3 nowe lokalne centra sterowania w: Pilawie, Dęblinie i Lublinie. Wymienione zostaną też 383 rozjazdy i urządzenia sterowania. Bezpieczniej będzie na przejazdach kolejowo-drogowych. Na 68 przejazdach PLK zamontują dodatkowe urządzenia i rogatki. Dwa nowe tunele drogowe całkowicie wyeliminują problemy z przejazdem przez tor.

Od połowy czerwca do grudnia 2018 roku między Pilawą a Lublinem będą obowiązywały zmiany w komunikacji. Pociągi z Warszawy do Lublina pojadą objazdem, linią nr 30, przez Lubartów, Parczew, Radzyń Podlaski, Łuków i dalej linią nr 2 przez Siedlce i Mińsk Mazowiecki. Mieszkańcy Lubartowa, Parczewa i Radzynia Podlaskiego zyskają bezpośrednie połączenie ze stolicą, a pasażerowie z Łukowa z Lublinem.  

Trasę pomiędzy Lublinem a stolicą obsłuży 8 par pociągów (w tym 1 para wyłącznie weekendowa), a najszybsze pokonają ją w 2 h 48 min. W miejsce pociągów PKP IC na odcinkach Lublin – Nałęczów, Lublin – Dęblin, Dęblin – Łuków, Puławy Miasto – Łuków oraz Garwolin – Lublin pojadą autobusy. W 2019 roku prace przeniosą się na odcinek między Otwockiem a Pilawą.

Modernizacja w liczbach:

Modernizacja linii na odcinku Lublin – Otwock obejmuje 17 stacji (Otwock, Celestynów, Pilawa, Garwolin, Łaskarzew, Sobolew, Życzyn, Dęblin, Zarzeka, Puławy Azoty, Puławy, Klementowice, Nałęczów, Sadurki, Motycz, Lublin), 77 nowych peronów, 11 nowych podziemnych przejść dla pieszych z 16 windami (Lublin, Lublin Zachód, Motycz, Nałęczów, Puławy Miasto, Dęblin, Sobolew, Garwolin, Pilawa, Celestynów, Otwock), 355 km torów kolejowych i sieci trakcyjnej, 3 nowe Lokalne Centra Sterowania (w Pilawie, Dęblinie i Lublinie), 383 nowe rozjazdy, 68 zmodernizowanych przejazdów kolejowo-drogowych oraz 71 przebudowanych obiektów inżynieryjnych, z czego największe to: most na Wieprzu 170 m, most nad Bystrzycą 46 m, tunele drogowe w Otwocku 64 m i 99 m.