Adamczyk: wracamy do debaty o budowie kolei dużych prędkości

Adamczyk: wracamy do debaty o budowie kolei dużych prędkości

14 czerwca 2017 | Autor: Łukasz Kuś
PODZIEL SIĘ

Wracamy do debaty o budowie kolei dużych prędkości w Polsce. Od czasu zawieszenia prac nad tym projektem w 2011 zmieniły się uwarunkowania ekonomiczne i dziś Polska musi ponownie rozpatrzyć tę koncepcję - powiedział Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury i budownictwa.

Fot. ŁK

— Problem kolei dużych prędkości stale wraca w rozmowach w resorcie prowadzonych ze spółkami kolejowymi w tym PKP PLK i PKP Intercity. Dziś musimy odpowiedzieć na pytanie jaki będzie transport za lat 15 — 20, gdyż do tego jesteśmy zobowiązani. W 2011 przerwano te debatę mimo dużego wysiłku także finansowego włożonego w prace studialne. Dziś wracamy do tematu — powiedział na konferencji prasowej Andrzej Adamczyk.

Według MiB projekt budowy systemu kolei dużych prędkości (KDP) w Polsce jest przedsięwzięciem cywilizacyjnym. W „Strategii Rozwoju Transportu do 2020 z perspektywą do 2030 roku” wskazano na potrzebę podjęcia ostatecznych decyzji związanych z ewentualną budową systemu kolei dużych prędkości uzupełnionego o tzw. Y do roku 2020. 

Ministerstwo zapewnia, że decyzja o przystąpieniu do realizacji projektu KDP będzie opierać się na odpowiednich analizach, wynikach prac studialnych oraz uwzględniać możliwości finansowe sfery publicznej. Decyzja w sprawie przystąpienia do budowy nowego systemu KDP powinna zostać podjęta również z uwzględnieniem całego kontekstu funkcjonowania systemu transportowego w kraju, tj. zapewnienia zrównoważonego i synergicznego rozwoju wszystkich gałęzi transportu ze szczególnym naciskiem na ich intermodalność. 

Minister Adamczyk zapewnił, że rząd jest otwarty na propozycje budowy KDP w różnych systemach w tym także w formule partnerstwa publiczno — prywatnego. W takiej formule linie KDP powstają w Europie Zachodniej, z udziałem koncernów francuskich czy hiszpańskich. Zainteresowanie inwestycją w Polsce mogą być także Chińczycy i polskie ministerstwo nie wyklucza również współpracy z partnerem z kraju azjatyckiego. 

Obecnie rząd analizuje różne warianty linii dużych prędkości, a za najbardziej interesujący minister Adamczyk wskazał wariant połączenia międzypaństwowego z Berlinem i Pragą.