Jak powstają pociągi w siedleckiej fabryce Stadlera

Jak powstają pociągi w siedleckiej fabryce Stadlera

15 czerwca 2017 | Autor: Łukasz Kuś
PODZIEL SIĘ

Zakład Stadler Polska w Siedlcach obchodzi 10-lecie istnienia. Fabryka, która zatrudnia obecnie ponad 700 osób jest ważnym zakładem Grupy Stadler i dużym pracodawcą we wschodniej Polsce. Przygotowaliśmy fotorelację pokazującą pracę zakładu.

Fot.

Historia Stadler Polska zaczęła się w 2006 r. kiedy firmie udało się zdobyć pierwsze zamówienie na dostawę elektrycznych zespołów trakcyjnych na polskim rynku. Było to wspólne zamówienie województw mazowieckiego i śląskiego na 14 Flirtów (10 dla Mazowsza i 4 dla Śląska). Szwajcarzy postanowili rozpocząć produkcję pociągów w Polsce, a lokalizacją, w której postanowiono wybudować fabrykę pociągów stał się teren po dawnej hali montażu rozjazdów w Siedlcach.

– Obiecaliśmy, że jeśli zdobędziemy zlecenie na dostawę pociągów, to zbudujemy zakład produkcyjny. W 2006 udało się zdobyć pierwsze zamówienie. W grudniu oficjalnie założona została firma Stadler Polska, a już w czerwcu 2007 rozpoczęliśmy produkcję w nowym zakładzie w Siedlcach – powiedział podczas jubileuszu 10-lecia spółki Christian Spichiger wiceprezes w dywizji Europa Centralna Grupy Stadler.

Początkowo siedlecka fabryka zatrudniała 30 osób. Z czasem zakład został rozbudowany i obecnie zatrudnia ponad 700 osób, w tym 100 kobiet. W ciągu 10 lat istnienia Stadler Polska wyprodukował ponad 360 pojazdów w tym 54 Flirty kursujące w barwach polskich przewoźników: Kolei Mazowieckich, Kolei Śląskich, Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej i PKP Intercity.

Obecnie polska fabryka Stadlera produkuje pociągi na rynki eksportowe, w tym do Holandii, Niemiec czy Norwegii, gdzie Stadler realizuje zamówienie na 26 Flirtów, o nietypowej szerokości 3,2 m i prędkości eksploatacyjnej 200 km/h. Zakład produkuje też zespoły elektryczne wykorzystywane w pociągach montowanych w Szwajcarii w tym jednostkach dużej prędkości EC250.

Stadler jest istotnym pracodawcą we wschodniej części województwa mazowieckiego i współpracuje z ponad 2000 polskimi poddostawcami. Szacowana ilość pracowników zatrudnionych u poddostawców, którzy realizują prace zlecone przez Stadlera wynosi łącznie ponad 32 tys. osób.  Produkowane są tu pociągi Flirt dostarczane do kilkunastu państw, a także zespoły napędowe do składów montowanych w Szwajcarii.

Z okazji jubileuszu firma Stadler zaprosiła do swojego siedleckiego zakładu wielu gości w tym dziennikarzy, którzy mieli okazję udokumentować pracę fabryki. Zapraszamy do obejrzenia naszej fotorelacji.