Narodowe Muzeum Kolejnictwa powstanie w Tczewie?

Narodowe Muzeum Kolejnictwa powstanie w Tczewie?

19 czerwca 2017 | Źródło: Radio Tczew, Tcz.pl
PODZIEL SIĘ

Ruch Inicjatyw Obywatelskich Tczewa walczy o to, by w Tczewie powstało Narodowe Muzeum Kolejnictwa. „Mamy doskonałe warunki - i cenną infrastrukturę kolejową” – mówi Łukasz Brządkowski, przedstawiciel RIOT w Radiu Tczew. Senacka komisja infrastruktury wskazała Gniezno i Warszawę. Jednak sprawa nie jest jeszcze przesądzona.

Fot. Facebook

Tczew zwany miastem kolejarzy, posiada ogromne tradycje, do tego doskonałą bazę kolejową. W okresie powojennym Tczew wraz z pobliskim Zajączkowem był jednym z największych w Polsce węzłów na sieci PKP.

Tereny, na których mogłoby powstać muzeum, należą do kolei. Większość z nich wynajmują obecnie prywatne podmioty. Wśród technicznych budynków infrastruktury kolejowej wyróżnia się kompleks przy ulicy Warsztatowej składający się z zabytkowych budowli z drugiej połowy XIX wieku. W jego skład wchodzą: jedna z sześciu istniejących w Europie parowozowni okrągłych tzw. „okrąglak”, parowozownia wachlarzowa oraz dawne pomocnicze warsztaty kolejowe. Wymienione budynki są używane do działalności gospodarczej i znajdują się w dobrym stanie technicznym. Nadają się one idealnie na potrzeby Muzeum, można w nich utworzyć ekspozycję zabytkowych parowozów, a w warsztatach uruchomić część multimedialną muzeum. Teren ten znajduje się w środku miasta, w pobliżu historycznych mostów, bulwaru nad Wisłą i jest obszarowo duży - można na nim doskonale eksponować zabytki, które będą widoczne również z okien przejeżdżających pociągów (z kierunku Bydgoszczy i Warszawy).

RIOT dodaje, że Tczew ma doskonałe położenie geograficzne o ogromnym potencjale turystycznym. Znajduje się na międzynarodowym szlaku łączącym Trójmiasto z Malborkiem. Tu spotykają się również ważne dla turystyki kolejowej linie: przez Starogard, Czersk, Bąk i dalej do skansenu w Kościerzynie; przez Szymankowo do Nowego Dworu Gdańskiego ze skomunikowaniem z wąskotorową Żuławską Koleją Dojazdową; przez Malbork, Elbląg historyczną i malowniczą linią nadzalewową do Braniewa. – Nadają się one idealnie do wykorzystania przez pociągi retro – argumentuje Łukasz Brządkowski.

Atutem Tczewa jest bezpośrednia bliskość lokomotywowni i wagonowni Zajączkowo Tczewskie, gdzie istnieje duży potencjał ludzki i techniczny, który może stanowić zaplecze dla Muzeum. Ważne jest również to, że pracują tam osoby, które potrafią jeszcze obsłużyć stary tabor i mogą przekazać swoją wiedzę kolejnym pokoleniom.