Innowacyjne powłoki na okna Siemensa wzmacniają odbiór internetu w pociągach

Innowacyjne powłoki na okna Siemensa wzmacniają odbiór internetu w pociągach

27 lipca 2017 | Źródło: Siemens
PODZIEL SIĘ

Surfowanie po Internecie podczas podróży pociągiem często wymaga cierpliwości. W zależności od dostawcy Internetu, nawet w pociągach ekspresowych skuteczność łączności internetowej podczas wyświetlania i przeglądania stron internetowych waha się między 41-65%. Jednym z powodów tak słabego wyniku są okna, które chronią przed nadmiernym nasłonecznieniem i temperaturą, ale również skutecznie blokują sygnał radiowy. Dzieje się tak dlatego, że dla ochrony przed energią cieplną, konieczne jest odbijanie fal elektromagnetycznych w tym również tych w zakresie wykorzystywanym przez człowieka.

Fot. Siemens

W rezultacie, wagon pociągu zachowuje się jak klatka Faradaya. W pociągach dużych prędkości, efekt odbicia sięga 99,9%. Naukowcy z Siemens Corporate Technology w Wiedniu rozwiązali problem dzięki specjalnej selektywnej powłoce na oknach.

– Szyby okienne powlekane są specjalną przezroczystą warstwą na bazie tlenku metalu. Metaliczna powłoka na oknie zostaje utleniona w wyznaczonych miejscach za pomocą lasera. To pozwala sygnałowi radiowemu o określonej częstotliwości przechodzić przez barierę bez zniekształceń, podczas gdy sygnał radiowy o innych częstotliwościach jest tłumiony. Odbiór takiego określonego sygnału dla urządzeń mobilnych w tych pociągach jest znacznie lepszy, przy czym ochrona przed temperaturą i promieniowaniem jest tylko nieznacznie zmniejszona mówi Lukas Mayer z działu R&D Siemens Corporate Technology w Wiedniu.

Rozwiązanie Siemensa zostało przetestowane w pociągach Austriackich Linii Kolejowych (ÖBB) wyposażonych w specjalne okna. Dzięki temu udało się uzyskać siłę sygnału 50-krotnie mocniejszą w porównaniu do innych istniejących rozwiązań. Czas dobrego dostępu do sygnału 4G powiększył się o 33%.

Nowe powłoki na okna charakteryzują się niskim tłumieniem w szerokim zakresie częstotliwości, od 700 MHz do 3,5 GHz, co oznacza, że okna są odpowiednie nie tylko dla obecnie używanych pasm lecz również do standardów przyszłości. Instalacja okien nie jest kosztowna ponieważ nie wymaga żadnych dodatkowych elementów lub podzespołów ani specjalnie przeszkolonego personelu. Okna można wstawić praktycznie do każdego istniejącego wagonu w dowolnym czasie.

Testy wykazały, że szyby wciąż zachowują swoje parametry redukujące temperaturę i nie ograniczają w żaden sposób widoczności, zarówno w dzień jak i w nocy. Dzięki innowacyjnym powłokom okno może, w niektórych przypadkach, uzyskać zwiększoną wydajność energetyczną, co przekłada się na większy komfort dla pasażerów.

Innowacyjne okna zostaną po raz pierwszy zainstalowane w pociągach ekspresowych Rhein-Ruhr-Express (RRX), które wejdą do eksploatacji w Niemczech w drugiej połowie 2018 r.