Otwarcie zbiornika w Świnnej Porębie. Przy okazji powstał najdłuższy most kolejowy w Polsce?

Otwarcie zbiornika w Świnnej Porębie. Przy okazji powstał najdłuższy most kolejowy w Polsce?

27 lipca 2017 | Źródło: Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

– To inwestycja, która ma chronić region, a także Kraków, przed powodzią. To jest jej główny cel – powiedziała premier Beata Szydło na  wczorajszym otwarciu zbiornika retencyjnego Świnna Poręba na Skawie w Małopolsce. Duży wkład w tę inwestycję mieli kolejarze. Wysiłkiem PKP Polskich Linii Kolejowych nad akwenem powstał most kolejowy o długości prawie 400 metrów. Wbrew jednak temu, co powiedział minister Andrzej Adamczyk nie jest to najdłuższy most kolejowy w Polsce.

Fot. YouTube

Rysują się naprawdę bardzo duże perspektywy, ale najważniejszą kwestią jest zabezpieczenie przed powodzią. Jest to zbiornik wodny, który będzie mógł służyć mieszkańcom nie tylko tego regionu, ale i całej południowej Polski powiedziała premier o Świnnej Porębie. Jak dodała, to także możliwość otwierania się na turystykę. Premier wyraziła przy tym nadzieję, że region Wadowic stanie się atrakcyjny nie tylko dla Polaków, ale również dla zagranicznych turystów.

W ramach budowy zbiornika Świnna Poręba powstało 35 km dróg lokalnych oraz infrastruktura sanitarna i kolejowa.

Warto podkreślić, że aż jedna czwarta kosztów realizacji całego projektu, czyli 519 mln zł to koszt przebudowy linii kolejowej, która prowadzi do Zakopanego.

Obecny na otwarciu Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury i budownictwa zwrócił uwagę na wysiłek związany z realizacją tego przedsięwzięcia. Podkreślił, że w ramach inwestycji powstał najdłuższy w Polsce most kolejowy o długości prawie 400 metrów. Na linii zbudowano też drugi most, który liczy 234 metrów.

Trzeba jednak wyjaśnić, że minister nie miał racji, gdyż najdłuższym mostem, po którym biegnie tylko i wyłącznie linia kolejowa jest most w Tczewie na Wiśle, na trasie magistrali kolejowej łączącej Warszawę z Gdańskiem (1030 metrów). Natomiast najdłuższym mostem przeznaczonym zarówno dla kolei jak i ruchu kołowego (most drogowo-kolejowy) w Polsce jest położony w Grudziądzu na dolnej Wiśle Most im. Bronisława Malinowskiego (1098 metrów).

– Te inwestycje kolejowe w szczególności determinowały realizację całego przedsięwzięcia i były w pewnym momencie nawet i przeszkodą w rytmicznej realizacji tej inwestycji. Dziękuję kolejarzom, dziękuję tym inżynierom, którzy pochylali się nad tym przedsięwzięciem, podobnie jak drogowcy zaznaczył minister.  Dodał, że w ubiegłym roku PKP PLK podpisały umowę na modernizację szlaku kolejowego Kraków-Skawina-Sucha Beskidzka. Przygotowywana jest też realizacja drugiego dużego odcinka, od Suchej Beskidzkiej do Zakopanego.

Premier przypomniała, że budowa zbiornika retencyjnego Świnna Poręba to prawdopodobnie jedna z najdłużej realizowanych inwestycji w Polsce. Inwestycja ta rozpoczęła się w 1986 r. i miała trwać 10 lat. Plan jednak nie został zrealizowany. W 2006 r. rząd powrócił do pomysłu dokończeniu budowy. Jak zaznaczyła premier Beata Szydło, kolejny rząd niewiele zrobił i znów zaprzestał realizacji inwestycji. Dopiero w 2016 r. rząd premier Beaty Szydło przywrócił finansowanie projektu. Inwestycja powstała dzięki polskiej myśli technologicznej. Obiekt projektowali polscy inżynierowie oraz budowały go rodzime firmy.

Przypomnijmy, że linia kolejowa biegnąca "najdłuższym" mostem została oddana do użytku w grudniu 2014 r. Poniżej film z uroczystego przejazdu.

Zbiornik zlokalizowany jest na rzece Skawie, w województwie małopolskim, w powiatach wadowickim i suskim, na terenach gmin Mucharz, Stryszów i Zembrzyce. Całkowity koszt budowy zbiornika wyniósł ok. 2,2 mld zł. Przy zaporze funkcjonować będzie elektrownia wodna, wyposażona w dwie turbiny Kaplana o mocy łącznej około 4,4 MW.

Sama zapora znajduje się w miejscowości Świnna Poręba, w odległości ok. 6 km od Wadowic i ok. 55 km od Krakowa. Linia brzegowa zbiornika ma być bardzo urozmaicona - będzie rozciągać się od Świnnej Poręby do Zembrzyc na długości ok. 11 km.

Zapora będzie ochronić przed powodzią pobliskie doliny Skawy i Górnej Wisły, jak również zabezpieczy Kraków przed ewentualnym zalaniem. Będzie też stanowić zasób wody dla celów komunalnych i przemysłowych. Zbiornik Świnna Poręba jest kluczowy dla zapewnienia bezpieczeństwa przeciwpowodziowego województwa małopolskiego, a także jest elementem systemu przeciwpowodziowego całego kraju.