Siemens odwołuje się od kryteriów przetargu Tramwajów Śląskich

Siemens odwołuje się od kryteriów przetargu Tramwajów Śląskich

10 sierpnia 2017 | Autor: Łukasz Kuś
PODZIEL SIĘ

Siemens wniósł odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej w związku z przetargiem na dostawę 35 pojazdów dla Tramwajów Śląskich. Firma krytykuje zapisy specyfikacji przetargowej.

Siemens odwołuje się od kryteriów przetargu Tramwajów Śląskich
Fot. Siemens

Tramwaje Śląskie ogłosiły przetarg na zakup nowych wieloczłonowych pojazdów w tym 27, przegubowych tramwajów jednokierunkowych, wieloczłonowych, niskopodłogowych o długości minimalnej 22 m nie więcej niż 25m oraz 8, przegubowych tramwajów jednokierunkowych, wieloczłonowych, niskopodłogowych o długości minimalnej 30m nie więcej niż 32m.

I właśnie zapis określający długość tramwajów został zakwestionowany przez Siemensa. Spółka argumentuje, że wymaganą przez zmawiającego pojemność pojazdu można osiągnąć poprzez właściwą aranżację wnętrza, co pozwala na wprowadzenie krótszego a tym samym bardziej efektywnego energetycznie tramwaju.

Co ciekawe, Siemens krytykuje też określenie maksymalnej długości krótszego tramwaju na 25 m, argumentując, że takie ograniczenie nie znajduje uzasadnienia w specyfice potrzeb Tramwajów Śląskich i ogranicza konkurencję.

Ponadto niemiecki producent zakwestionował zapis, który wyklucza stosowanie układów napędowych mocowanych na zewnątrz ram wózków i kół oraz wymóg stosowania wózków z obrotowymi osiami klasycznymi. Zdaniem Siemensa Tramwaje Śląskie preferują przestarzałe rozwiązania technologiczne. Obecnie stosuje się wózki wychylne, które mają niższe koszty eksploatacyjne.

Z kolei umiejscowienie układu napędowego wewnątrz wózka uniemożliwia stosowanie niskiej podłogi nad wózkiem. Jest to zapis niezrozumiały tym bardziej, że jednym z punktowanych przez Tramwaje Śląskie kryteriów w przetargu jest udział niskiej podłogi w pojeździe.

– Z punktu widzenia zarówno przewoźnika, jak i pasażerów, przy wyborze pojazdu bardzo istotne powinny być również kwestie funkcjonalne. Pozwoli to producentom tramwajów zaoferować najlepsze możliwe parametry pojazdów, a przewoźnikowi dokonać optymalnego wyboru, bez ograniczeń konstrukcyjnych – Jacek Fink-Finowicki, inżynier projektu w pionie transportu miejskiego, branży mobility w Siemens Sp. z o.o.