Siemens odwołuje się od kryteriów przetargu Tramwajów Śląskich

Siemens odwołuje się od kryteriów przetargu Tramwajów Śląskich

10 sierpnia 2017 | Autor: Łukasz Kuś
PODZIEL SIĘ

Siemens wniósł odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej w związku z przetargiem na dostawę 35 pojazdów dla Tramwajów Śląskich. Firma krytykuje zapisy specyfikacji przetargowej.

Fot. Siemens

Tramwaje Śląskie ogłosiły przetarg na zakup nowych wieloczłonowych pojazdów w tym 27, przegubowych tramwajów jednokierunkowych, wieloczłonowych, niskopodłogowych o długości minimalnej 22 m nie więcej niż 25m oraz 8, przegubowych tramwajów jednokierunkowych, wieloczłonowych, niskopodłogowych o długości minimalnej 30m nie więcej niż 32m.

I właśnie zapis określający długość tramwajów został zakwestionowany przez Siemensa. Spółka argumentuje, że wymaganą przez zmawiającego pojemność pojazdu można osiągnąć poprzez właściwą aranżację wnętrza, co pozwala na wprowadzenie krótszego a tym samym bardziej efektywnego energetycznie tramwaju.

Co ciekawe, Siemens krytykuje też określenie maksymalnej długości krótszego tramwaju na 25 m, argumentując, że takie ograniczenie nie znajduje uzasadnienia w specyfice potrzeb Tramwajów Śląskich i ogranicza konkurencję.

Ponadto niemiecki producent zakwestionował zapis, który wyklucza stosowanie układów napędowych mocowanych na zewnątrz ram wózków i kół oraz wymóg stosowania wózków z obrotowymi osiami klasycznymi. Zdaniem Siemensa Tramwaje Śląskie preferują przestarzałe rozwiązania technologiczne. Obecnie stosuje się wózki wychylne, które mają niższe koszty eksploatacyjne.

Z kolei umiejscowienie układu napędowego wewnątrz wózka uniemożliwia stosowanie niskiej podłogi nad wózkiem. Jest to zapis niezrozumiały tym bardziej, że jednym z punktowanych przez Tramwaje Śląskie kryteriów w przetargu jest udział niskiej podłogi w pojeździe.

– Z punktu widzenia zarówno przewoźnika, jak i pasażerów, przy wyborze pojazdu bardzo istotne powinny być również kwestie funkcjonalne. Pozwoli to producentom tramwajów zaoferować najlepsze możliwe parametry pojazdów, a przewoźnikowi dokonać optymalnego wyboru, bez ograniczeń konstrukcyjnych – Jacek Fink-Finowicki, inżynier projektu w pionie transportu miejskiego, branży mobility w Siemens Sp. z o.o.