Transport miejski Tramwaje ForCity Plus nie dla Warszawy. Škoda liczy na powrót do rozmów z miastem

Tramwaje ForCity Plus nie dla Warszawy. Škoda liczy na powrót do rozmów z miastem

23 sierpnia 2017 | Źródło: Škoda Transportation
PODZIEL SIĘ

Škoda Transportation złożyła najkorzystniejszą ofertę w olbrzymim przetargu na dostawę 213 tramwajów dla Warszawy. Czeska firma zaoferowała nowoczesne rozwiązanie pojazdów typu ForCity Plus. Przetarg został jednak unieważniony. Škoda Transportation jest jednak gotowa przeprowadzić rozmowy ze stołecznym miastem oraz przewoźnikiem Tramwaje Warszawskie na temat zmiany decyzji.    

Fot. Japonský-bonsaj, Wikimedia

– Przetrag na dostawę 213 tramwajów był jednym z najbardziej wymagających, w którym nasza firma wzięła udział do tej pory. Udało nam się pokonać takie firmy, jak: Alstom, Pesa, Hyundai Rotem i konsorcium Solaris-Stadler. W zasadzie musieliśmy złożyć ofertę na trzy typy pojazdów w tym samym czasie. Nasza spółka zakładała finalny montaż wagonów tramwajowych w Polsce, a także zaangażowanie wielu wysokiej jakości polskich firm w ramach podwykonawstwa – mówi Wojciech Grzonka, szef spółki córki Škody Transportation w Polsce, odpowiedzialny za działania grupy Škoda w Polsce. – Chociaż złożyliśmy najlepszą ofertę i w przetargu zostaliśmy wybrani jako zwycięzca, polska strona postanowiła go unieważnić. Ze względu na fakt, że niektórzy uczestnicy przetargu odwołali się, wciąż jest szansa, aby anulować decyzję o unieważnieniu przetargu i podpisać z nami umowę na dostawę tramwajów. Jesteśmy przygotowani do prowadzenia rozmów ze stołecznym miastem Warszawa i przewoźnikiem w celu poprawy naszej oferty cenowej, aby zostały wyczerpane fundusze unijne i ostatecznie przewoźnik mógł otrzymać wszystkie tramwaje w ramach obecnego okresu dotacji unijnych – dodaje.

Škoda Transportation zaproponowała pojazdy odznaczające się wysokim poziomem techniczno-technologicznych rozwiązań, które zapewniają wysoki komfort podróżowania dla pasażerów a przede wszystkim niskie zużycie energii elektrycznej oraz prostsze i krótsze utrzymanie dla obsługi pojazdów niż pozostałe firmy, co potwierdza wybór Škody jako najkorzystniejszej oferty w przedmiotowym postępowaniu.

Proponowane pojazdy wychodziły ze sprawdzonej już koncepcji tramwajów ForCity Plus, które obecnie są eksploatowane w stolicy Słowacji – Bratysławie. W przypadku Warszawy chodziło o trzy typy tramwajów z rodziny ForCity Plus, przygotowanych specjalnie pod wymogi Warszawy a mianowicie – 85 pojazdów (+45 w ramach opcji) pięcioczłonowych, dwukierunkowych pojazdów o pojemności min. 230 osób, 18 (+ 45 sztuk w ramach opcji) jednokierunkowych pojazdów o pojemności min. 240 osób i 20 trzyczłonowych pojazdów jednokierunkowych o pojemności min. 160 osób. Pojazdy miałyby 100% niskiej podłogi z dwoma typami wózków: nieobrotowe i skrajnie obrotowe. Wszystkie pojazdy byłyby klimatyzowane, wyposażone w gniazdka USB do ładowania telefonów komórkowych i inyych urządzeń.

Škoda Transportation już od dłuższego czasu odnosi sukcesy na rynku polskim. W ostatnich latach czeska grupa dostarczyła do Wrocławia prawie 50 niskopodłogowych tramwajów Elektra. Firma również współpracuje z polską firmą Solaris w zakresie dostaw trolejbusów i autobusów elektrycznych oraz innymi producentami, takimi jak: Pesa, ZNTK Mińsk Mazowiecki lub FPS Cegielski, którym to dostarcza silniki trakcyjne. Na przykład w Krakowie większość nowych, nowoczesnych, niskopodłogowych tramwajów jest wyposażona w silniki spółki córki Škoda Electric.