J. Majewski: Polregio i przewoźnicy samorządowi – spór o oferty (nie)specjalne

J. Majewski: Polregio i przewoźnicy samorządowi – spór o oferty (nie)specjalne

04 września 2017 | Autor: Paweł Stokowski
PODZIEL SIĘ

O tym, że Przewozy Regionalne nie przystąpią do projektu „Wspólny Bilet Samorządowy” pisaliśmy już wcześniej. Przewoźnik argumentował swoją decyzję brakiem zaproszenia ze strony przewoźników samorządowych, oraz tym że mają lepszą ofertę do zaoferowania pasażerom. O komentarz w tej sprawie poprosiliśmy Jakuba Majewskiego, prezesa Fundacji ProKolej.

Fot. Marek Mosiński

- Trudno powiedzieć która grupa przewoźników zaproponowała lepszą ofertę. Z punktu widzenia pasażera wszystkie propozycje są bowiem ułomnebo nie obejmują wszystkich regionów. Z resztą w systemach taryfowych poszczególnych spółek od dawna jest wiele ciekawych propozycji, a część od dawna jest honorowana u więcej niż jednego przewoźnika - tłumaczy dr Jakub Majewski, prezes zarządu Fundacji ProKolej.

Trwającą od początku sierpnia dyskusję o to który bilet jest bardziej „wspólny” odczytuję jako swoistą „licytację”, której celem jest robienie dobrego wrażenia, a nie budowanie nowej jakości. I dotyczy to zarówno jednej jak i drugiej strony. Problemem jest zarówno to, że Polregio nie weszło w ofertę przewoźników samorządowych ale i vice versa, że nie we wszystkich regionach honoruje się oferty specjalne Polregio.

- Ciężko stwierdzić, kto w tej sytuacji zawinił, bo nie znamy szczegółów negocjacji. Ale jeśli faktycznie Polregio nie zostało zaproszone do rozmów, to uważam to za błąd. W momencie gdy ambicje którejkolwiek ze stron zwyciężają nad interesem pasażera, to tracimy szanse na uproszczenie systemu i poprawę konkurencyjności kolei w Polsce - dodaje Jakub Majewski.

Prezes podkreślił także, że w obu modelach nie ma rozwiązań umożliwiających zakup najbardziej popularnych biletów relacyjnych i w obu brakuje PKP Intercity, które jako jedyny przewoźnik dalekobieżny spaja większość podróży w dłuższych relacjach. Dlatego rekomenduje rozwijanie projektu, który przewiduje sprzedaż biletów nie tylko regionalnych ale i międzyregionalnych. I nie tylko ofert specjalnych ale i podstawowych.

Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami projekt takiego wspólnego biletu Przewozów Regionalnych, PKP Intercity i SKM miałby zostać wprowadzony od 11 września br.