Trwają prace na torach i przystankach linii obwodowej w Warszawie

Trwają prace na torach i przystankach linii obwodowej w Warszawie

20 września 2017 | Źródło: PKP PLK
PODZIEL SIĘ

Powstają nowe wiadukty na linii obwodowej nad ulicami Kasprzaka, Wolskiej i Zawiszy. Budowane są kładki nad ulicami Prądzyńskiego i Górczewską. Na projekcie PKP Polskich Linii Kolejowych wykonawcy montują tory i konstrukcje sieci trakcyjnej. Inwestycja warta 196 mln zł brutto znacznie usprawni komunikację nie tylko w stolicy.

Fot. PKP PLK

W Warszawie na linii obwodowej prace prowadzone są w kilku lokalizacjach. Trwa budowa fundamentów nowych wiaduktów nad ulicami: Kasprzaka, Wolskiej i Zawiszy. Powstają też kładki nad ulicami Prądzyńskiego i Górczewską. Równocześnie usuwane są tzw. „kolizje z sieciami kanalizacyjnymi i elektrycznymi” – przygotowywane jest przesunięcie lub ułożenie instalacji w nowych miejscach.

Na przystankach: Warszawa Zachodnia (peron 8), Warszawa Wola, Warszawa Młynów i Warszawa Koło stoją już ściany nowych peronów. Trwają prace ziemne, m.in. związane z odwodnieniem tzn. dobrym odprowadzeniem wody, instalowane są słupy pod montaż wiat. Pomiędzy przystankami Warszawa Młynów a Warszawa Wola ułożono podkłady i szyny na kilkusetmetrowym odcinku. Wykonawca przygotowuje fundamenty oraz słupy pod nową sieć trakcyjną.

Ze względu na konieczność dodatkowych prac i potrzebę zabezpieczenia schronu, PKP Polskie Linie Kolejowe czekają na decyzję stołecznego konserwatora zabytków w sprawie możliwości przeniesienia obiektu odkopanego przy wiadukcie nad ulicą Obozową. Opracowywany jest szczegółowy plan przemieszczenia schronu. Będzie to operacja wykonywana zgodnie z wytycznymi konserwatora zabytków. Aby nadrobić czas przy przebudowie wiaduktu nad ul. Obozową, najprawdopodobnie zostanie zmieniona technologia wykonywania prac. Planowane jest montowanie gotowych stalowych elementów bezpośrednio na podpory i wykonanie żelbetowego pomostu „na mokro”. W zaistniałej sytuacji umożliwi to przyspieszenie prac. Zastosowanie tego rozwiązania zminimalizuje także zmiany w komunikacji na Woli.

Efekty przebudowy odczują przede wszystkim pasażerowie. Dzięki wartej 196 mln zł brutto inwestycji, od przyszłego roku na odcinku z Warszawy Gdańskiej do Warszawy Zachodniej przybędą dwa nowe przystanki: Warszawa Koło (w okolicy ul. Obozowej) i Warszawa Powązki. Obecne obiekty – Warszawa Kasprzaka (nowa nazwa Warszawa Wola), Warszawa Koło (nowa nazwa Warszawa Młynów) oraz peron nr 8 na stacji Warszawa Zachodnia zostaną przebudowane.

Na wszystkich peronach pojawią się nowe wiaty, oświetlenie, ławki, megafony i tablice informacyjne. Przystanki będą przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, m.in. dzięki windom i systemom specjalnych oznaczeń krawędzi peronów. Szczególne znaczenie zyska przystanek Warszawa Młynów (wcześniej Warszawa Koło). Po zakończeniu prac będzie ważnym węzłem przesiadkowym integrującym kolej z komunikacją miejską.

Projekt „Prace na linii obwodowej w Warszawie (odc. Warszawa Gołąbki/Warszawa Zachodnia – Warszawa Gdańska)” jest współfinansowany przez Unię Europejską z Instrumentu „Łącząc Europę”. Wartość dofinansowania wynosi 85%.