A. Adamczyk: PLK z pewnością wykorzysta pulę 66 mld zł na modernizację kolei

A. Adamczyk: PLK z pewnością wykorzysta pulę 66 mld zł na modernizację kolei

22 września 2017 | Autor: PS
PODZIEL SIĘ

Polskie Linie Kolejowe w obecnej perspektywie finansowej mają do wydania ponad 66 mld zł. Krajowy Program Kolejowy obejmuje ponad 220 projektów, w ramach których pracami objętych zostanie aż 9 tys. kilometrów torów. Minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk zapewnia, że realizacja przez PKP PLK związanych z tymi inwestycjami zadań nie jest zagrożona.

Fot. MIB

W dzisiejszym spotkaniu z dziennikarzami odbyło się wziął udział minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk, wiceminister ds. kolejnictwa Andrzej Bittel, prezes PKP Polskie Linie Kolejowe Ireneusz Merchel i członkowie zarządu Arnold Bresch, Włodzimierz Żmuda oraz prezes grupy PKP Krzysztof Mamiński. Tematem konferencji była realizacja Krajowego Programu Kolejowego, który przewiduje wykonanie łącznie ponad 220 projektów infrastrukturalnych na kwotę ponad 66 mld zł. Pracami ma zostać objętych aż 9 tys. kilometrów torów.

– Wielu zastanawiało się, czy PLK są w stanie zrealizować tak ambitne zadanie, jakim jest efektywne zrealizowanie KPK. Kiedy wiadomo było, że poprzednicy zostawili nam puste szuflady, to wielu wątpiło, że PLK poradzą sobie z tym dużym zadaniem. Dzisiaj możemy jasno powiedzieć, że realizacja tych inwestycji jest niezagrożona – zapewnił minister Andrzej Adamczyk, dodając, że przyczynił się do tego proces zmian kadrowych w spółce, a także inne podejście do procesu przygotowywania inwestycji.

Zdaniem resortu, rok 2017 to najbardziej dynamiczny okres pod względem uruchamianych inwestycji. Jak podaje zarządca infrastruktury, podpisano już 270 umów, których wartość wynosi już w tym roku ponad 14 mld zł. Łącznie od początku obecnej perspektywy finansowej udało się zakontraktować 25 mld zł w ramach Krajowego Programu Kolejowego.

– Nie będzie piku, który spowoduje paraliż transportu publicznego i towarowego z powodu robót. Oczywiście, będą utrudnienia, ale one są zawsze. Nie będą one jednak niosły zagrożenia dla ruchu – zapowiedział Adamczyk. Podkreślił w swoim przemówieniu, że PLK jest spółką, która jest w stanie udźwignąć największe projekty. – Jest wiarygodna i daje poczucie bezpieczeństwa w planowaniu finansowym odnośnie inwestycji – dodaje minister Adamczyk.

– Prowadzone przez PLK inwestycje doprowadzą do wzmocnienia gospodarczego, gdyż kolej jest krwioobiegiem gospodarki. Firmy dzięki niej mogą działać szybciej i sprawniej – zauważył Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury i budownictwa.

– Zarówno zarząd PLK, jak i ministerstwo MIB mogą powiedzieć, że trudne zadania są realnie do zrobienia, a świadczy o tym wielkość zakontraktowanych umów – zauważa Krzysztof Mamiński, prezes PKP SA. – Mam nadzieję, że kolejne lata będą tylko to potwierdzać – dodaje.

Polskie Linie Kolejowe zapowiadają, że przebudowanych zostanie ok. 9 tys. torów kolejowych, z tego, aż 8,5 tys. kilometrów zostanie dostosowanych do wyższych prędkości. W efekcie 18 ośrodków wojewódzkich ma zostać połączonych liniami o średniej prędkości 100 km/h.

– Miejmy nadzieję po zrealizowaniu inwestycji i zmodernizowaniu szlaków kolejowych, po 2023 roku uda się pojechać znacznie szybciej i osiągniemy prędkości na poziomie 200-230 km/h. Chcielibyśmy też podwoić obecne średnie prędkości przewozów towarowych – przekonuje minister Adamczyk.

– Ostatnie półtora roku było okresem bardzo wytężonej pracy. Przetargi, które obecnie prowadzimy skutkują lawinowym wzrostem wartości zakontraktowanych inwestycji. Rok zakończymy uzyskaniem co najmniej 20 mld zł – podkreśla Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK. – W następnych najbliższych 2-3 latach planujemy podpisanie umów na realizację inwestycji o wartości na podobnych poziomach do 14 mld zł. W latach późniejszych ta tendencja pewnie się zmniejszy do 6-7 mld zł – zapowiada.

Polskie Linie Kolejowe deklarują, że dążą do istotnych zmian na kolei, by była ona szybsza, wygodniejsza oraz bezpieczniejsza. Szybciej ma być przede wszystkim do Warszawy, Poznania, Krakowa, Zakopanego, Szczecina, Gdańska, Lublina, Rzeszowa, Kielc, Katowic, Olsztyna i Białegostoku. Dla zwiększenia dostępności kolei w samej Warszawie zarządca infrastruktury przebuduje 11 stacji i przystanków. Na linii łączącej Otwock z Lublinem zmodernizowanych zostanie 17 stacji, a zbudowanych zostanie aż 77 nowych peronów.