Wygodniejszy dostęp i szybsza kolej w regionie pomorskim

Wygodniejszy dostęp i szybsza kolej w regionie pomorskim

25 września 2017 | Źródło: PKP PLK
PODZIEL SIĘ

Wygodne podróże w regionie, więcej połączeń, sprawniejszy przewóz towarów Magistralą Węglową – takie będą efekty modernizacji i elektryfikacji ponad 150 km linii na Pomorzu. PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę na dokumentację projektową trzech odcinków: Kościerzyna - Gdynia (nr 201), Somonino - Kartuzy (nr 214) i Glincz - Kartuzy (nr 229). To kolejny etap inwestycji o wartości blisko 900 mln zł, która zostanie zrealizowana do 2023 roku.

Fot. PKP PLK

W poniedziałek 25 września PKP PLK podpisały umowę na opracowanie dokumentacji projektowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego na odc. linii kolejowych nr 201, 214 i 229 realizowanego w ramach projektu "Prace na alternatywnym ciągu transportowym Bydgoszcz - Trójmiasto". Wartość umowy to prawie 16 mln zł netto. Inwestycja z Krajowego Programu Kolejowego zwiększy możliwości sieci kolejowej na Pomorzu. Zapewnione będą lepsze podróże na regionalnych i międzyregionalnych trasach. Polskie Linie Kolejowe stworzą także lepsze możliwości dla przewozu towarów ze Śląska do portu w Gdyni - mówi Kazimierz Smoliński, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa.

Projekt obejmuje przede wszystkim modernizację i elektryfikację ww. pomorskich linii kolejowych. Spółka wybuduje 50 km nowego toru między Kościerzyną a Gdańskiem Osową oraz zelektryfikuje 88 km linii. Trasa od Kościerzyny do Trójmiasta będzie dwutorowa. Wymienionych będzie także 86 km toru i 88 rozjazdów. Pasażerowie zyskają łatwiejszy dostęp do kolei i zapewniona będzie komfortowa obsługa dzięki budowie i modernizacji 33 peronów. Czas przejazdu na trasie Kościerzyna - Gdynia Główna skróci się z obecnych 1h16 min do około 1 godziny. Projekt usprawni także przewóz ładunków do portu w Gdyni.

W Glinczu zostanie zbudowana kilometrowa łącznica, która umożliwi bezkolizyjne, wielokierunkowe połączenie linii Kościerzyna – Gdynia i Glincz – Kartuzy. Natomiast w rejonie stacji Kartuzy powstanie łącznica o długości ponad 3 km, która umożliwi połączenie linii Somonino – Kartuzy i Glincz – Kartuzy bez zmiany kierunku jazdy dla relacji Somonino – Kartuzy – Glincz. Takie rozwiązanie skróci czas przejazdu.

- PKP Polskie Linie Kolejowe konsekwentnie działają na rzecz usprawnienia przewozów pasażerskich i towarowych. Rozwiązania, ujęte w projekcie dotyczącym alternatywnego połączenia Bydgoszcz – Trójmiasto, sprzyjają tworzeniu lepszych możliwości dla kolei aglomeracyjnej i regionalnej. Realizujemy także ważny cel Krajowego Programu Kolejowego, którym jest poprawa przewozów towarowych – mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK.

Obecnie dla odcinka linii Maksymilianowo – Kościerzyna trwa postępowanie przetargowe, by wyłonić wykonawcę prac projektowych. Planowana jest budowa drugiego toru na odcinku od Maksymilianowa do Wierzchucina, wymiana torów, elektryfikacja linii oraz kompleksowa przebudowa stacji Maksymilianowo.

W 2016 roku zaczęły się prace na odcinku towarowym linii 201 pomiędzy Nową Wsią Wielką a Maksymilianowem. Po przebudowie linii pociągi towarowe ma zwiększyć prędkość ponad dwukrotnie z 20-50 km/h do 100 km/h. Trasa będzie zapewniała sprawniejszy przejazd większej liczby składów – sprawniejszy przewóz towarów w kierunku gdyńskiego portu. Prace potrwają do 2019 r.

- Pomorze to jedno z prężniej rozwijających się województw. Także dzięki inwestycjom kolejowym region zyskuje na znaczeniu. Cieszę się, że kolej wraca do mniejszych ośrodków. To otworzy Pomorze dla mieszkańców i przyciągnie turystów – mówi Dariusz Drelich, wojewoda pomorski.

Po modernizacji trasy pomiędzy Kościerzyną a Gdynią pociągi pasażerskie pojadą nawet o 40 km/h szybciej niż obecnie z prędkością do 140 km/h, a składy towarowe z prędkością do 100 km/h. PLK przebudują 33 perony m.in. na stacjach i przystankach: Kościerzyna Gołubie Kaszubskie, Somonino, Żukowo Wschodnie, Kartuzy, Rębiechowo. Perony będą wyższe i dłuższe, aby zapewnić wygodne wsiadanie i wysiadanie z pociągu. Komfort pasażerów poprawią nowe wiaty, oświetlenie, ławki, megafony i tablice informacyjne. Przystanki będą przystosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Trasa od Somonina do Kartuz zostanie dostosowana do prędkości 120 km/h, a od Żukowa Zachodniego przez Glincz do Kartuz do 100 km/h. Szybszą i sprawniejszą podróż zapewni modernizacja 140 obiektów inżynieryjnych. Poziom bezpieczeństwa zwiększy przebudowa i wyposażenie w nowe urządzenia 34 przejazdów kolejowo-drogowych.

Projekt spółki "Prace na alternatywnym ciągu transportowym Bydgoszcz – Trójmiasto, Etap I" ma szacunkową wartość 893 mln zł. Prace projektowe będą realizowane w latach 2017-2019. Budowa potrwa w latach 2020 - 2023r. Projekt ubiega się o współfinansowanie przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.