Solaris Tram zamierza potroić produkcję

Solaris Tram zamierza potroić produkcję

26 września 2017 | Źródło: Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Solaris Bus & Coach zaprezentował na TRAKO 2017 tramwaj Tramino dla Lipska i trolejbus z napędem wodorowym dla Rygi. Producent taboru przedstawił też plany rozwoju spółki Solaris Tram, założonej ze Stadlerem.

Fot. Solaris

Firma z Bolechowa zaprezentowała na TRAKO tramwaj Tramino dla Lipska (dla przewoźnika LVB). Zgodnie z podpisaną w 2015 r. umową ramową przewoźnik może zamówić w latach 2016-2020 do 41 sztuk takich pojazdów. Pierwsze Tramino dotarło do Lipska w grudniu 2016 r. i już po 7 miesiącach pojazd został homologowany oraz dopuszczony do ruchu z pasażerami. Jest to już trzeci niemiecki kontrakt realizowany przez Solarisa. Polskie pojazdy szynowe zawitały wcześniej do Jeny (5 sztuk) oraz Brunszwiku (18 sztuk). To drugie miasto złożyło niedawno zamówienie na kolejnych 7 pojazdów.

Drugim zaprezentowanym pojazdem jest innowacyjny trolejbus. RigasSatiksme, przewoźnik ze stolicy Łotwy, zamówił w ubiegłym roku 10 trolejbusów Trollino 18,75 wyposażonych w wodorowe ogniwo paliwowe zwiększające zasięg. Dzięki butlom z wodorem oraz bateriom pojazd przejedzie nawet do 100 kilometrów bez podłączenia do sieci trakcyjnej. W związku z nowym paliwem, zastosowano nowe zabezpieczenia.

- Butle z wodorem są wyposażone w specjalne czujniki zderzeniowe. Chociaż są umiejscowione na dachu, zabezpieczyliśmy je na wypadek zderzenia pojazdu np. z wysokim wiaduktem. W chwili wypadku dopływ wodoru zostanie odłączony – opowiada Dariusz Michalak, wiceprezes Solaris Bus & Coach.

Tramwaje produkowane przez Solarisa, są aktualnie oferowane przez spółkę Solaris Tram, założoną ze Stadlerem. Zbigniew Palenica, prezes Solaris Tram i wiceprezes Solaris Bus & Coach, informuje, że firma z Bolechowa od dawna szukała partnera do produkcji tramwajów. Szwajcarski Stadler okazał się odpowiedni, ponieważ, podobnie jak Solaris, jest firmą rodzinną.

- Przygotowujemy się do realizacji planu inwestycyjnego, który zakłada potrojenie zdolności produkcyjnych w Środzie Wielkopolskiej. Będą tam produkowane stalowe pudła tramwajów i będą tam zlokalizowane takie działy jak śrutownia i lakiernia. Z kolei inżynieria i logistyka będą realizowane w oparciu o zakład Solarisa w Poznaniu i zasoby Stadlera w Warszawie. Montaż pojazdów będzie wykonywany w fabryce Stadlera w Siedlcach oraz w zakładach Solaris Tram w Poznaniu – opowiada Zbigniew Palenica.