Niemal 9 mld zł dofinansowania na krajowe inwestycje transportowe

Niemal 9 mld zł dofinansowania na krajowe inwestycje transportowe

04 października 2017 | Źródło: CUPT
PODZIEL SIĘ

II linia warszawskiego metra, tunel kolejowy w Łodzi, nowe i modernizowane linie tramwajowe w kilku polskich miastach - to tylko niektóre przedsięwzięcia, które zostaną wsparte unijnym dofinansowaniem. Obecnie umowy podpisano dla 14 różnych projektów o łącznej wartości 8,8 mld zł, z czego 4,9 mld zł stanowią środki z Programu Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ).

Fot. Steve Buissinne | Pixabay

Dziesięć inwestycji to projekty z zakresu niskoemisyjnego transportu publicznego, obejmujące: budowę dwóch odcinków II linii metra, budowę nowych tras tramwajowych, nowy tabor tramwajowy i autobusowy. Realizowane będą w Warszawie, Krakowie, Poznaniu, Bydgoszczy, Gliwicach i Jaworznie. Dotacja unijna wynosi prawie 3 mld zł. W sumie zawarto już 35 umów o wartości ponad 13 mld zł, w tym prawie 7 mld zł to dofinansowanie UE (to prawie 68% alokacji POIŚ na transport miejski).

Dwa projekty dotyczą miejskich inwestycji drogowych: M. st. Warszawy oraz Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej. Przeznaczono na nie ponad 210 mln zł z POIiŚ. Dotychczas w tym obszarze podpisano 32 umowy na kwotę ponad 39 mld zł. Ok. 19,4 mld zł to dofinansowanie UE, czyli 59% budżetu programu na drogi.

Pozostałe to warte 1,75 mld zł przedsięwzięcia dotyczące transportu kolejowego, realizowane w województwie łódzkim oraz dolnośląskim. W sumie w sektorze kolejowym zawarto 24 umowy na kwotę blisko 13,7 mld zł - prawie 9 mld zł to dotacja unijna (44,1% alokacje na kolej w programie.

Wykaz obecnych projektów z krótkimi opisami prezentuje się następująco:

1. Budowa II linii metra wraz z zakupem taboru - etap III (pisaliśmy o tym tutaj)

Inwestycja zlokalizowana w dzielnicach Wola i Bemowo (odcinek zachodni) oraz Targówek (odcinek wschodnio-północny). Projekt obejmuje budowę odcinka wschodniego-północnego II linii metra (3 stacje wraz z tunelami szlakowymi, wentylatorniami oraz komorami demontażowymi przy budowanych stacjach), budowę odcinka zachodniego II linii metra (2 stacje wraz z tunelami szlakowymi, wentylatorniami oraz komorą demontażową przy torach odstawczych stacji) i zakup 17 sztuk taboru.

2. Przebudowa ul. Wał Miedzeszyński na odc. od ronda z ul. Trakt Lubelski do węzła z planowaną trasą ekspresową S2 (pisaliśmy o tym tutaj)

Inwestycja o długości ok. 0,97 km przebiegać będzie w istniejącym śladzie pasa drogowego, który zostanie obustronnie poszerzony. Droga będzie miała dwie jezdnie o szerokości 7 m i pas dzielący o szerokości 1,75 m. Celem projektu jest realizacja połączenia drogowego o zwiększonej przepustowości i nośności, stanowiącego bezpośrednie powiązanie węzła komunikacyjnego Warszawy z Południową Obwodnicą oraz z trasą prowadzącą do Międzynarodowego Portu Lotniczego Warszawa-Okęcie im. F. Chopina.

3. Udrożnienie Łódzkiego Węzła Kolejowego (TEN-T), etap II, odcinek Łódź Fabryczna - Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec (pisaliśmy o tym tutaj)

Projekt dotyczy budowy linii kolejowej w tunelu od stacji Łódź Fabryczna do stacji Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec wraz z przystankami osobowymi w rejonie ulic Ogrodowej/Karskiego/Drewnowskiej i skrzyżowania ulic Zielonej i Zachodniej. Prace obejmują m.in. budowę obiektów inżynierskich, dwóch mostów na rzece Bałutce, inwestycje drogowe dostosowujące układ uliczny i przebieg linii komunikacji miejskiej do infrastruktury. Cel projektu to skrócenie czasu przejazdu przez węzeł łódzki, lepsza integracja transportu kolejowego z komunikacją zbiorową na terenie aglomeracji łódzkiej, poprawa komfortu podróży i obsługi pasażerów oraz zwiększenie udziału transportu przyjaznego środowisku.

4. Prace na linii kolejowej nr 289 na odcinku Legnica - Rudna Gwizdanów (pisaliśmy o tym tutaj)

Projekt zlokalizowany jest w woj. dolnośląskim, na obszarze powiatów legnickiego i lubińskiego. Łączna długość odcinków objętych projektem wynosi 39,063 km. Inwestycja zakłada przywrócenie ruchu pasażerskiego na odcinku Legnica-Rudna Gwizdanów. Planuje się m.in. budowę nowego przystanku Lubin Stadion, modernizację 11 peronów i budowę 1 peronu, rehabilitację 18 wiaduktów. Rozwiązania przyjęte w projekcie umożliwią w przyszłości wdrożenie systemu ERTMS.

5. Budowa trasy tramwajowej do Wilanowa wraz z zakupem taboru i infrastrukturą towarzyszącą (pisaliśmy o tym tutaj)

Projekt obejmuje budowę trasy tramwajowej w ciągu ulic Rakowieckiej - Puławskiej - Goworka - Spacerowej - Belwederskiej - Sobieskiego - Al. Rzeczypospolitej (wraz z budową terminala czołowego na ul. Gagarina oraz pętli na ul. Bonifacego) oraz w ciągu ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. na odcinku od ul. Grójeckiej do Dworca Zachodniego wraz z budową zajezdni Annopol i zakupem gruntów pod jej budowę. Zaplanowano też zakup 50 dwukierunkowych tramwajów niskopodłogowych. Celem projektu jest podniesienie komfortu i niezawodności przewozów oraz zachęcenie mieszkańców do korzystania z przyjaznej środowisku komunikacji zbiorowej.

6. Budowa tramwaju na Gocław w Warszawie wraz z zakupem taboru (pisaliśmy o tym tutaj)

Budowa dwutorowej trasy tramwajowej o przebiegu: Al. J. Waszyngtona - ul. gen. Bora-Komorowskiego - pętla „Gocław" oraz przebudowy trasy tramwajowej w Al. Waszyngtona na odcinku Rondo Waszyngtona - Rondo Wiatraczna. W ramach projektu planuje się też zakup 18 jednokierunkowych tramwajów niskopodłogowych. Inwestycja zapewni połączenie komunikacją tramwajową osiedla Gocław z centrum Warszawy.

7. Budowa linii tramwajowej KST, etap III (os. Krowodrza Górka - Górka Narodowa) wraz z budową dwupoziomowego skrzyżowania w ciągu ul. Opolskiej

Projekt obejmuje budowę nowej linii tramwajowej oraz przebudowę istniejącej linii tramwajowej wraz z infrastrukturą towarzyszącą (sieć trakcyjna, podstacje trakcyjne, sieci energetyczne itp.), przystankami tramwajowymi i zatokami autobusowymi; przebudowę pętli tramwajowej Krowodrza Górka oraz budowę pętli autobusowo-tramwajowej Górka Narodowa wraz z terminalem autobusowo-tramwajowym. To też m.in. budowa miejsc postojowych w systemie P&R. Główny cel projektu to lepsze wykorzystanie niskoemisyjnego transportu miejskiego w Krakowie poprzez rozwój i integrację systemów publicznego transportu zbiorowego.

8. Modernizacja torowisk tramwajowych wraz z infrastrukturą towarzyszącą

Projekt obejmuje m.in. przebudowę torowisk tramwajowych (ul. Basztowa, ul. Zwierzyniecka, ul. Kościuszki, ul. Krakowska, Al. Solidarności, ul. Starowiślna, ciąg ulic Królewska, Podchorążych i Bronowicka) wraz z infrastrukturą towarzyszącą i podstacjami trakcyjnymi. W planach jest też przebudowa układu torowego w węźle rozjazdów Ronda Kocmyrzowskiego wraz z infrastrukturą towarzyszącą i przebudową podstacji trakcyjnej „Bieńczycka". Cele inwestycji to m.in.: poprawa stanu technicznego infrastruktury tramwajowej, zmniejszenie poziomu hałasu ulicznego i emisji spalin, skrócenie czasu podróży i dostosowania systemu komunikacji zbiorowej do potrzeb osób niepełnosprawnych i starszych.

9. Budowa trasy tramwajowej łączącej ul. Fordońską z ul. Toruńską wraz z rozbudową układu drogowego, przebudową infrastruktury transportu szynowego w Bydgoszczy

Projekt obejmuje przebudowę układu komunikacyjnego w rejonie ul. Perłowej, na odcinku pomiędzy ul. Wojska Polskiego i Toruńską, w rejonie skrzyżowania ulic Perłowej i Toruńskiej i na odcinku ul. Kazimierza Wielkiego od skrzyżowania z ul. Toruńską do rejonu skrzyżowania z ul. Fordońską. Celem projektu jest poprawa komfortu obsługi pasażerów transportu publicznego, ułatwienie dostępu do niego oraz podniesienie poziomu bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu.

10. Przebudowa torowiska tramwajowego w ciągu ul. Toruńskiej w Bydgoszczy

Projekt obejmuje m.in. przebudowę układu komunikacyjnego w rejonie ul. Toruńskiej, modernizację zjazdów do zajezdni Toruńska oraz pętli tramwajowej Stomil (wraz z pętlą), dostosowanie przystanków tramwajowych do potrzeb osób z ograniczoną możliwością poruszania się. Inwestycja wpłynie na lepsze skomunikowanie różnych obszarów miasta, poprawi komfort pasażerów i bezpieczeństwo uczestników ruchu.

11. Przebudowa torowisk w ulicach: Wierzbięcice i 28 Czerwca 1956 roku

Projekt dotyczy przebudowy fragmentu istniejącego torowiska tramwajowego w Poznaniu w ciągu ulic Wierzbięcice - 28 Czerwca 1956 r. na odcinku od skrzyżowania z ul. Królowej Jadwigi, Matyi i Ratajczaka do skrzyżowania z ul. Kilińskiego i Krzyżową wraz z przebudową torowego węzła rozjazdowego u zbiegu ulic Górna Wilda, Wierzbięcice i 28 Czerwca 1956 r. o łącznej długości 1,42 km toru podwójnego. Głównym celem projektu jest zwiększenie udziału niskoemisyjnego tramwajowego transportu publicznego w przewozach osób.

12. Ograniczenie zanieczyszczeń emitowanych do powietrza poprzez odnowienie taboru autobusowego wraz z budową placu parkingowego

Projekt realizowany na terenie zachodniej i centralnej części obszaru KZK GOP, w gminach Gliwice, Zabrze, Ruda Śl., Świętochłowice, Katowice, Chorzów, Knurów, Pilchowice, Sośnicowice, Pyskowice, Rudziniec, Zbrosławice, Gierałtowice oraz - ze względu na przebieg linii - również w gminach Mikołów, Rybnik i Czerwionka-Leszczyny. Projekt obejmuje dostawę nowego taboru autobusowego (36 sztuk ) oraz budowę placu postojowego. Celem projektu jest m.in. wzrost jakości i atrakcyjności transportu zbiorowego wykonywanego przez PKM Gliwice Sp. z o.o.

13. Zakup elektrycznego taboru autobusowego wraz z systemem inteligentnego zarządzania flotą pojazdów

Projekt dotyczy zakupu taboru - elektrycznych autobusów do obsługi transportu zbiorowego (20 sztuk) . Zaplanowano również budowę stacji szybkiego ładowania 190 kW, stacji transformatorowej przy Krakowskiej Pętli oraz montaż ładowarek plug-in 80-90 kW. Projekt ma na celu podniesienie atrakcyjności transportu publicznego i większe wykorzystanie niskoemisyjnego transportu miejskiego.

14. Usprawnienie systemu ratownictwa na drogach - etap IV

Projekt będzie realizowany na terenie całego kraju. Prace obejmują dostawę m.in. specjalistycznego sprzętu i samochodów ratowniczych (samochody dowodzenia i łączności, ciężkie samochody ratownictwa technicznego do usuwania skutków kolizji drogowych, ciężkie samochody ratowniczo-gaśnicze, zestawów hydraulicznych narzędzi ratowniczych o zwiększonym potencjale do ratownictwa drogowego i zestawów do oświetlenia terenu akcji z agregatem prądotwórczym). Celem jest doposażenie Państwowej Straży Pożarnej w sprzęt do prowadzenia akcji ratowniczych w transporcie drogowym.