Nowoczesne rozwiązania Thalesa uniemożliwiające cyberataki na kolei

Nowoczesne rozwiązania Thalesa uniemożliwiające cyberataki na kolei

05 października 2017 | Źródło: PAP, Thales, Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Kolej to element infrastruktury krytycznej o podstawowym znaczeniu dla funkcjonowania państwa. Dlatego istotne jest, by była sprawna, punktualna, przyjazna oraz bezpieczna, również z uwagi na cyberprzestępczość. Zaawansowanymi technologicznie rozwiązaniami informatycznymi, które uniemożliwiają cyberataki na sieci kolejowe może pochwalić się firma Thales.

Fot. PKP PLK

Do cyberataków na infrastrukturę krytyczną doszło m.in. w ubiegłym roku na Ukrainie, kiedy to zimą setki tysięcy ludzi pozostały bez prądu, bo przestępcy zaatakowali sieci energetyczne.

– Kolej jest elementem infrastruktury krytycznej każdego państwa. W przypadku ataku na kolej, czy to fizycznego, czy cybernetycznego, może dojść do trudnych do wyobrażenia skutków – mówi dr inż. Andrzej Bartosiewicz, ekspert ds. bezpieczeństwa IT/OT Thales Polska. – By zabezpieczyć się przed atakiem w cyberprzestrzeni, należy wydzielić tę infrastrukturę, która zarządza ruchem kolejowym, od tej infrastruktury, gdzie są np. dane pasażerów. Należy zapobiec możliwościom wejścia do systemu sterowania ruchem kolejowym z zewnątrz. Nasze zaawansowane rozwiązania informatyczne umożliwiają takie zabezpieczenie – wyjaśnia specjalista.

Thales oferuje polskiej kolei zaawansowane rozwiązania informatyczne zabezpieczające przez cyberprzestępczością. – Zabudowujemy sieci kolejowe najnowocześniejszymi pod względem technologicznym urządzeniami, które znacznie podwyższają poziom bezpieczeństwa na kolei – dodaje dyrektor zarządzający Thales Polska, Paweł Przyżycki.

Dzięki działaniom Thalesa polska kolei staje się szybka i bezpieczna. Firma od wielu jest zaangażowana we wdrażanie najnowszych technologii z zakresu automatyki kolejowej, a pierwszym dużym zrealizowanym projektem był Poznański Węzeł Kolejowy. Thales jest pierwszą firmą, która z powodzeniem wdrożyła w naszym kraju system ETCS (European Train Control System) poziom 1. Zaprojektowany i wykonany przez Thales system obsługuje 225 km Centralnej Magistrali Kolejowej (CMK) na odcinku z Grodziska Mazowieckiego do Zawiercia. Głównym celem tej inwestycji było zwiększenie bezpieczeństwa podróżowania oraz podniesienie maksymalnej prędkości pociągów do 200 km/h.

Systemy Thalesa sterują ruchem kolejowym na ponad 800 km linii. Na kolejnych 900 km Thales implementuje nowoczesne systemy automatyki kolejowej. Najważniejsze prace modernizacyjne prowadzone są na liniach łączących Warszawę z Trójmiastem oraz Łodzią, a także na linii E30 na odcinku Katowice-Kraków-Rzeszów.