PKP Energetyka stworzyła System Ochrony przez Zjawiskami Zimowymi

PKP Energetyka stworzyła System Ochrony przez Zjawiskami Zimowymi

06 października 2017 | Autor: PS | Źródło: Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

PKP Energetyka we współpracy z PKP PLK przygotowuje się do wdrożenia innowacyjnego systemu zapobiegającego oblodzeniu i oszronieniu kolejowej sieci trakcyjnej. Jest szansa, że system S.O.Z.Z. mógłby zostać zainstalowany jeszcze w tym roku.

Fot. PKP Energetyka

Do tej pory w Polsce na kolei stosuje się proste techniki (z użyciem smarów) zapobiegania oszronieniu sieci trakcyjnych, zaś usuwanie lodu odbywa się ręcznie. Wiąże się to oczywiście z koniecznością wyłączenia ruchu kolejowego, gdyż są to procesy kosztowne i czasochłonne.

W celu eliminacji przerw w ruchu kolejowym i skutków oszronienia linii trakcyjnych w czwartek, 5 października, PKP Energetyka zaprezentowała swój drugi (obok „magazynu energii” o którym pisaliśmy tutaj ) innowacyjny i pilotażowy projekt spółki – system zapobiegania oblodzeniu trakcji S.O.Z.Z., który miałby znacząco wpłynąć na poprawę jakości świadczonych usług i tym samym dalszego rozwoju kolei. 

Ideą nowego systemu ma być specjalny przekształtnik energoelektryczny, który ma wymuszać przepływ prądu w odpowiednio skonfigurowanym układzie zasilania elektrotrakcyjnego, powodując wzrost jej temperatury do temperatury dodatniej uniemożliwiając osadzeniu się szronu czy lodu. System będzie pracował w dwóch trybach: automatycznym i manualnym, a dzięki specjalnym czujnikom możliwe będzie monitorowanie zarówno temperatury jak i stopnia wilgotności.

System bazuje na podobnym rozwiązaniu stosowanym m.in. w Rosji, Włoszech, Słowacji czy Czechach który polega na „stapianiu lodu”. Jest to jednak kosztowniejsze rozwiązanie, ze względu na fakt że trzeba dostarczyć do sieci znacznie większą ilość energii.

Jeśli zarządca infrastruktury, PKP PLK zatwierdzi projekt to system mógłby zostać przetestowany i uruchomiony jeszcze w tym roku.