Kiedy ruszą pociągi LEO Express w Polsce? Nie wiadomo, ale znamy już rozkład jazdy

Kiedy ruszą pociągi LEO Express w Polsce? Nie wiadomo, ale znamy już rozkład jazdy

13 października 2017 | Źródło: LEO Express
PODZIEL SIĘ

Prezes Urzędu Transportu Kolejowego Ignacy Góra wydał decyzję o przyznaniu otwartego dostępu na trasę Kraków – Katowice – Praga dla prywatnego przewoźnika LEO Express. To pierwsza taka decyzja w historii polskiej kolei, dzięki której w Polsce pojawią się pierwsze pasażerskie, całkowicie prywatne, dalekobieżne połączenia kolejowe. Na razie jednak nie wiadomo kiedy nowe pociągi mogłyby ruszyć.

Fot. Rafał Wilgusiak

Pasażerowie uzyskają dzięki decyzji Prezesa UTK kolejne międzynarodowe połączenia kolejowe do Czech, a oferta na tej trasie ulegnie poszerzeniu – to wszystko bez żadnych nakładów ze środków publicznych. Polacy dzięki temu dołączą do Szwedów, Brytyjczyków, Czechów, Niemców, Słowaków, Austriaków i Włochów, którzy już od pewnego czasu mogą korzystać z konkurencji na torach i z rozwoju pasażerskiego transportu kolejowegomówi Peter Köhler, prezes grupy LEO Express.

Obecnie przewoźnik przygotowuje się do rozpoczęcia przewozów, potrzebne są jeszcze ostatnie przygotowania techniczno-formalne. Dokładny termin rozpoczęcia przewozów jeszcze nie jest znany, najprawdopodobniej zostanie ogłoszony w przeciągu najbliższych tygodni – przekazała spółka w komunikacie.

W Polsce aktualnie przeciętna ilość podróży koleją na jednego mieszkańca, choć ma wzrostową tendencję, wynosi nadal ok. 50% poziomu osiąganego w niektórych krajach europejskich. Nowi gracze na rynku to potencjał do kolejnego wzrostu liczby pasażerów na kolei, ilości połączeń oraz innowacji i dalszego polepszania standardu usług dla aktualnych, a także dla nowych klientów transportu kolejowego.

– To nowość nawet w skali europejskiej. Dzięki staraniom Unii na rynkach poszczególnych krajów z powodzeniem funkcjonuje nawet po kilku przewoźników komercyjnych razem z przewoźnikiem państwowym. W przypadku pociągów dalekobieżnych na trasach międzynarodowych dopiero przecieramy szlaki. To wiąże się z dużą ilością nowych wyzwań. Cieszymy się, że polskim władzom jednak zależy na rozwoju połączeń międzynarodowych i poszerzeniu oferty tłumaczy Peter Jančovič, członek zarządu LEO Express Polska.

Przewoźnik dobrze ocenia dotychczasową współpracę z Prezesem Urzędu Transportu Kolejowego. – Zwycięzcami dzięki tej decyzji Prezesa UTK są przede wszystkim pasażerowie. Jak widać na przykładzie z innych krajów, inni uczestnicy rynku nie muszą w cale stracić, a raczej na odwrót. To nowy, niezwykłe istotny impuls dla całej branży komentuje Peter Jančovič.

Poniżej przedstawiamy przykładowy rozkład jazdy pociągów na trasie Kraków - Praga.

Sieć połączeń kolejowo-autobusowych

Zamiarem LEO Express jest stworzenie dobrze skomunikowanej transgranicznej siatki połączeń w Europie Środkowej, która łączy kolej, autokary, a także transport spod drzwi do drzwi wykorzystujący małe busy. Autokary LEO Express już teraz łączą ponad 40 polskich miast, na przykład Kraków z Ustką, Warszawę z Kielcami i Krakowem, czy Katowice z Łodzią i Gdańskiem. Dodatkowo za pomocą sieci połączeń autobusowo-kolejowych firma już teraz zapewnia połączenia Polski z ponad 25 europejskimi miastami.

Przewoźnik widzi duże szanse zwłaszcza w rozwoju międzynarodowych połączeń kolejowych, w których tkwi ogromny potencjał. Zdecydowanie największy udział w międzynarodowym przewozie osób utrzymuje transport drogowy: samochodowy oraz autokarowy. Stworzenie otwartego rynku daje możliwości uruchomienia nowych połączeń i relacji w międzynarodowym transporcie kolejowym i pozyskanie dla kolei dodatkowych, zupełnie nowych pasażerów, a także wsparcie idei zrównoważonej i ekologicznej mobilności.