Budowa kolejowej łącznicy w Krakowie na ukończeniu

Budowa kolejowej łącznicy w Krakowie na ukończeniu

20 października 2017 | Źródło: MIB
PODZIEL SIĘ

- Obecnie w Krakowie realizowane są najpoważniejsze przedsięwzięcia kolejowe od kilkudziesięciu lat. Już wkrótce podróżni będą mogli skorzystać z wybudowanej łącznicy kolejowej Kraków Zabłocie – Kraków Podgórze, która umożliwi uruchomienie szybkiego i bezpośredniego połączenia kolejowego z Krakowa do Zakopanego, a także zintegruje kolej z komunikacją miejską – powiedział minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk 20 października 2017 r. podczas przejazdu technicznego po łącznicy.

Fot. MIB

PKP Polskie Linie Kolejowe kończą budowę krakowskiej łącznicy. Koszt inwestycji wynosi 348 mln zł. To największy taki obiekt w Polsce. Od 10 grudnia 2017 r. nowymi torami nad Krakowem pojadą pociągi.

Dzięki łącznicy podróżni zyskają szybsze, wygodniejsze, bezpośrednie połączenia. Skróci się czas podróży do Zakopanego i Skawiny. Podróżni pociągów dalekobieżnych nie będą czekali na zmianę lokomotywy na stacji Kraków Płaszów – bezpośrednio z Krakowa Głównego pojadą w stronę Tatr.

Krakowska łącznica ma istotne znaczenie dla ruchu aglomeracyjnego, regionalnego i międzyregionalnego. To dobry przykład wskazujący, że dzięki realizacji Krajowego Programu Kolejowego ten wygodny i bardzo bezpieczny rodzaj transportu odzyskuje swoje znaczenie nie tylko w miastach i aglomeracjach, ale także coraz lepiej łączy Polskę.

W grudniu 2017 r. podróżni będą już mogli skorzystać z nowoczesnych przystanków Kraków Zabłocie i Kraków Podgórze (dawniej: Kraków Krzemionki). Będą one równocześnie pełnić rolę centrów przesiadkowych. Dobrze oznakowane, zadaszone perony z wiatami i ławkami oraz system informacji pasażerskiej znacznie poprawią komfort obsługi podróżnych. Na przystankach znajdują się windy oraz schody ruchome, które ułatwią dostęp do peronów osobom z ograniczonymi możliwościami poruszania się.

Krakowska łącznica kolejowa to obiekt składający się z trzech estakad o łącznej długości ponad kilometra i dwóch wiaduktów o długości 155 metrów. Łącznicę wspiera 30 filarów o wysokości do 15 m. oraz 28 stalowych przęseł o maksymalnej rozpiętości 81 m.

W ramach inwestycji przebudowano prawie 9 km torów oraz 6 rozjazdów kolejowych. Do budowy łącznicy wykorzystano prawie 7 tys. ton stali konstrukcyjnej i ponad 3 tys. ton stali zbrojeniowej oraz 25,5 tys. ton betonu.

Zmieniło się także otoczenie łącznicy. W pobliżu przystanku Kraków Zabłocie wybudowano parking oraz drogę dojazdową, która łączy ulicę Lipową z ulicą Zabłocie. Na końcu ulicy Lipowej powstało rondo. Odnowione zostało przejście podziemne pomiędzy ulicami Kącik i Lipową. W pobliżu przystanku Kraków Podgórze wyremontowano ulice.