Pogorszenie oferty kolejowej w Bydgoszczy wynikiem prac modernizacyjnych

Pogorszenie oferty kolejowej w Bydgoszczy wynikiem prac modernizacyjnych

08 listopada 2017 | Źródło: Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Bydgoszcz, gdzie mieści się m.in. siedziba Pesy, zaliczana jest do ważnych węzłów kolejowych w Polsce. W związku z doniesieniami o stale pogarszających się warunkach świadczenia kolejowych usług przewozowych, Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa zwróciło się z prośbą do PKP Intercity o przedstawienie stanowiska w sprawie bieżącej sytuacji połączenia Bydgoszczy z Warszawą. Spółka tłumaczy, że pogorszenie oferty wynika z obecnie realizowanych prac modernizacyjnych na kolei.

Fot. Bartosz Makowski

O problemach wynikających z pogorszeniem jakości, komfortu i wydłużeniem czasu podróży w relacji Bydgoszcz - Warszawa zaalarmował w interpelacji poseł PO, Paweł Olszewski.

– Szczególną uwagę należy zwrócić na rozkład połączeń kolejowych, z których wycofano wygodne połączenia "Łuczniczka", umożliwiające sprawny i komfortowy przejazd do miasta stołecznego, nowym składem, w godzinach porannych. W ostatnim czasie zmniejszyła się również liczba dobowych kursów na trasie Bydgoszcz - Warszawa. Wszystkie powyższe argumenty dowodzą, że Bydgoszcz nie jest należycie traktowana przez PKP Intercity – informuje poseł Paweł Olszewski.

W odpowiedzi spółka poinformowała, że jej oferta przewozowa na trasie Warszawa - Bydgoszcz na przestrzeni ostatnich lat ulegała stopniowemu wzrostowi, a w chwili obecnej jest utrzymywana na stałym poziomie. Jednocześnie zaznacza, że niewielkie zmiany tej tendencji wynikają z prowadzenia prac modernizacyjnych m.in. na linii nr 3 przez zarządcę infrastruktury - PKP Polskie Linie Kolejowe.

Liczba pociągów pomiędzy Bydgoszczą a Warszawą obsługiwanych składami ED160 „Flirt-3” utrzymywana jest na prawie stałym poziomie (4 pary pociągów). Spadek w okresie od czerwca 2017 roku do grudnia 2017 roku wynika z faktu, że czwarta para pociągów zestawionych z ww. taboru kursuje w relacji Gdynia Gł. – Bydgoszcz Gł. – Łódź Fabryczna – Bydgoszcz Gł. - Gdynia Gł. Skierowanie na tę trasę wspomnianej wyżej czwartej pary pociągów wynikało m.in. z prowadzenia prac modernizacyjnych na linii nr 3, które spowodowały, że czas przejazdu pomiędzy Bydgoszczą a Warszawą stał się mniej atrakcyjny.

Odnosząc się do kwestii średniego obłożenia dla poszczególnych połączeń na trasie Bydgoszcz – Warszawa z ostatnich 6 miesięcy, przewoźnik poinformował, że dane te ze względu na dużą wartość gospodarczą są objęte klauzulą tajemnicy przedsiębiorstwa i nie zamierza ich ujawniać publicznie (do czego ma pełne prawo zgodnie z ustawą o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji).

Czas przejazdu w relacji Warszawa – Bydgoszcz – Warszawa wydłużył się w stosunku do rozkładu jazdy edycji 2015/2016 o około 40-60 minut. Wydłużenie czasu jazdy nastąpiło jednak w wyniku prowadzenia przez zarządcę infrastruktur prac modernizacyjnych trasy na wielu odcinkach zarówno na linii nr 3 jak i na linii nr 18. W związku z tym występują liczne ograniczenia prędkości, odcinki jednotorowe wymuszające w czasie konstrukcji rozkładu jazdy planowanie postojów na oczekiwanie na przejazd pociągów nadjeżdżających z naprzeciwka itp.

– Oferta przewozowa spółki na odcinku Bydgoszcz – Warszawa w rozkładzie jazdy edycji 2017/2018 pod względem liczby bezpośrednich połączeń pozostanie na poziomie zbliżonym w stosunku do obowiązującego obecnie rozkładu jazdy. W wyniku przeprowadzonych analiz oraz biorąc pod uwagę ograniczenia wynikające z prac modernizacyjnych, zarówno Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa oraz spółka PKP Intercity uznają ofertę przewozową na ww. trasie za racjonalną i wystarczającą – informuje Andrzej Bittel, podsekretarz stanu w MIB.