W Porcie Gdańsk powstanie nowy terminal cukrowy

W Porcie Gdańsk powstanie nowy terminal cukrowy

15 listopada 2017 | Źródło: Port Gdańsk
PODZIEL SIĘ

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk i Krajowa Spółka Cukrowa podpisały umowę dotyczącą dzierżawy nieruchomości pod budowę nowego terminalu przeładunkowo-wysyłkowego wraz z infrastrukturą dostępową (drogową i kolejową), przeznaczoną do obsługi transportów cukru. Nowy obiekt powstanie w bezpośrednim​ sąsiedztwie Nabrzeża Wiślanego, co umożliwi wpływanie i załadunek statków o dużej ładowności.

Fot. Port Gdańsk

W ramach inwestycji Krajowa Spółka Cukrowa na terenach wydzierżawionych od ZMPG wybuduje terminal przeładunkowo-wysyłkowy, w skład którego wchodzić będzie silos o  pojemności 50.000 ton, pakownia cukru oraz magazyn logistyczny produktu gotowego o pojemności ok. 10.000 ton. Inwestycja obejmie także budowę infrastruktury logistycznej wraz z niezbędnym zapleczem magazynowym.

– Jednym z największych strategicznych atutów Portu Gdańsk jest jego uniwersalność. W przeciwieństwie do naszych licznych, mocno wyspecjalizowanych konkurentów z regionu Morza Bałtyckiego, dajemy operatorom możliwość obsługiwania szerokiego wachlarza typów ładunków. W 2017 roku przez Port Gdańsk przeszło już – wyłączając paliwa, węgiel czy zboża – blisko 3 miliony ton ładunków masowych. Dzięki nowemu terminalowi cukrowemu bardzo szybko poprawimy te statystyki – mówi Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

– Budowa pierwszego terminala cukrowego w Polsce daje nam możliwość sprzedaży eksportowej w trakcie kampanii na poziomie ok. 75.000 ton cukru, dzięki czemu ograniczymy konieczność wynajmowania powierzchni w magazynach zewnętrznych, a silos w Porcie będzie efektywnie wykorzystywany. Wszystkie te aspekty przekładają się na redukcję kosztów handlingowych, transportowych, magazynowych, materiałowych i siły roboczej, a na końcu strat ilościowych cukru przy przemieszczaniu pomiędzy cukrownią – magazynem zewnętrznym – portem. Inwestycja umożliwi KSC realizację wysyłek eksportowych poza UE przez port na poziomie ok. 300 tys. ton cukru rocznie – mówi Henryk Wnorowski, prezes KSC.

Nowy terminal cukrowy Krajowej Spółki Cukrowej umożliwi rozładunek cukru dostarczanego w kontenerach kolejowych oraz auto-silosami. Przylegająca do niego nowoczesna infrastruktura przeładunkowo-wysyłkowa pozwoli na sprzedaż cukru w workach polipropylenowych układanych zarówno w kontenerach, jak i ładowniach statków konwencjonalnych.

Na terenie inwestycji przewidziano parking dla 37 samochodów ciężarowych, zaprojektowany w taki sposób, aby wyeliminować krzyżowanie się dróg samochodów ciężarowych i osobowych. W jego sąsiedztwie znajdzie się także depot kontenerowy, umożliwiający składowanie blisko 130 kontenerów. Rozbudowę oraz modernizację przejdą też odpowiednie elementy infrastruktury kolejowej, potrzebne do realizacji transportów za pośrednictwem terminalu.