Uratowanie Pesy jednym z sukcesów MIB

Uratowanie Pesy jednym z sukcesów MIB

16 listopada 2017 | Autor: AB
PODZIEL SIĘ

Przez prawie dwie godziny kierownictwo Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwo przedstawiało wczoraj dwuletnie dokonania resortu. Według ministra Andrzeja Adamczyka do sukcesów w obszarze kolei należą m.in. sprawna realizacja KPK oraz sfinalizowanie zakupu Dartów dla PKP Intercity.

Fot. Adam Brzozowski

We wtorek w siedzibie MIB odbyła się konferencja podsumowująca dobre zmiany w obszarze infrastruktury i budownictwa. Andrzej Adamczyk wymienił najważniejsze działania resortu, a w przypadku przedsięwzięć na rzecz kolei, m.in. realizację Krajowego Programu Kolejowego. KPK został przyjęty przez rząd w pierwszym roku od zaprzysiężenia rady ministrów pod kierownictwem premier Beaty Szydło. Udało się wówczas znaleźć finansowanie dla inwestycji wartości 66 mld zł.

– Jeszcze w ubiegłym roku mówiono, że niemożliwe jest aby 66 mld zł zostało w całości spożytkowane, że nie zdążymy tego zrobić. Dzięki zaangażowaniu pracowników PKP PLK oraz ministerstwa, możemy powiedzieć, że KPK jest niezagrożony – podkreśla Andrzej Adamczyk. – A już przygotowujemy dokumentację dla inwestycji na nową perspektywę finansową UE – dodaje minister.

Do sukcesów związanych z koleją, szef resortu infrastruktury zalicza też m.in. przygotowanie programu modernizacji 200 dworców. Największą wagę przywiązuje jednak do kontraktu PKP Intercity z Pesą na dostawę EZT-ów serii Dart. Producent taboru miał problem z dostarczeniem 20 składów na czas, co mogło skutkować utratą unijnego dofinansowania dla tej inwestycji.

– Byliśmy zdeterminowani, aby uratować bydgoską Pesę, która stała przed problemem realizowanego kontraktu na pociągi Dart. Gdyby nie decyzja PKP Intercity o podpisaniu aneksu i gdyby nie współpraca z resortem rozwoju (z ministrem Mateuszem Morawieckim oraz wiceministrem Witoldem Słowikiem), nie byłoby tego sukcesu. Udało się, daliśmy radę. Pesa zrealizowała kontrakt, mamy pociągi i wykorzystaliśmy środki unijne – twierdzi Andrzej Adamczyk.

O szczegółowych działaniach MIB na rzecz kolei opowiedział podczas konferencji wiceminister Andrzej Bittel.

Aktualnie priorytetem Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju jest Narodowy Program Mieszkaniowy, którego filarem jest program Mieszkanie+. Głównym celem tego programu jest likwidacja deficytu mieszkaniowego w Polsce do 2030 r.

Podczas konferencji Andrzej Adamczyk podsumował działania we wszystkich obszarach, które są w gestii resortu infrastruktury. W obszarze dróg sukcesem było zwiększenie nakładów na ich budowę ze 107 do 135 mld zł. Dzięki temu uda się wykonać wiele zadań, które wcześniej były niemożliwe: dokończona zostanie autostrada A1, zbudowany będzie dalszy ciąg Zakopianki i powstanie kilkadziesiąt obwodnic. Kluczowym projektem jest zaś szlak Via Carpatia, który docelowo połączy Bałtyk z Morzem Śródziemnym i Morzem Czarnym. Według Andrzeja Adamczyka, inwestycję tę rozpoczynał już prof. Lech Kaczyński, ale dopiero w ostatnich dwóch latach nabrała ona tempa.

Kolejnym działaniem wymienionym przez ministra było porozumienie się GDDKiA oraz PKP PLK z wykonawcami. Zdaniem Adamczyka, podczas rządów koalicji PO-PSL wiele firm budowlanych zbankrutowało. Teraz to nie może się powtórzyć.

– Dzisiaj wykonawcy drogowi i producenci materiałów niezbędnych do realizacji inwestycji kolejowych są naszymi partnerami. Prowadzimy dialog ze środowiskiem przedsiębiorców, powołaliśmy radę ekspertów złożoną m.in. z przedstawicieli wykonawców, która opracowała nowe zasady przygotowywania umów – powiedział Adamczyk.