Za niecałe pół roku ruszy Poznańska Kolej Metropolitalna

Za niecałe pół roku ruszy Poznańska Kolej Metropolitalna

17 listopada 2017 | Źródło: Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Na 9 liniach w promieniu 50 km od Poznania pociągi Kolei Wielkopolskich będą kursować co 30 minut. Pasażerowie będą podróżować szybko i komfortowo. – To będzie nowa jakość na wielkopolskich torach – zgodnie mówią Wojciech Jankowiak, wicemarszałek województwa, Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania i Jan Grabkowski, starosta poznański, którzy przedstawili dziś informacje na temat zaawansowania prac nad projektem Poznańskiej Kolei Metropolitalnej.

Fot. UMWW

– Ideę Poznańskiej Kolei Metropolitalnej zamierzamy wdrażać sukcesywnie. Już w marcu, a najpóźniej czerwcu 2018 roku chcemy uruchomić 23 pary dodatkowych pociągów na 4 liniach – do Wągrowca, Grodziska Wielkopolskiego, Nowego Tomyśla i Jarocina. Istotą powodzenia tego projektu jest współfinansowanie połączeń solidarnie i takie stanowisko podzielają wszyscy zainteresowani. W grudniu tego roku podpiszemy z samorządami porozumienie w tej sprawie, a do końca stycznia przyszłego roku umowy. To optymalny model i cieszę się, że udało nam się go zgodnie wypracować – podkreśla wicemarszałek Wojciech Jankowiak.

Poznańska Kolei Metropolitalna to system regularnych kolejowych połączeń regionalnych o częstotliwości kursowania pociągów w godzinach szczytu przewozowego co 30 minut, zapewniający pasażerom odpowiedni komfort podróżowania. Projekt jest współfinansowany przez województwo wielkopolskie, miasto Poznań, powiat Poznański oraz gminy i powiaty aglomeracji poznańskiej, położone wzdłuż 9 linii kolejowych Poznańskiego Węzła Kolejowego w promieniu ok. 50 km od Poznania.

Zakres działania PKM określają stacje końcowe tj. Nowy Tomyśl, Grodzisk Wielkopolski, Kościan, Jarocin, Wrześnię, Gniezno, Wągrowiec, Oborniki i Szamotuły.

Spółką, która będzie realizować przewozy są Koleje Wielkopolskie. Uruchomienie PKM będzie następować etapami, począwszy od drugiego kwartału 2018 roku. W pierwszej kolejności PKM uruchomiona zostanie na 4 liniach kolejowych: do Wągrowca, Nowego Tomyśla, Jarocina i Grodziska Wielkopolskiego. W drugim etapie, który przypadać będzie na lata 2019-2021 zakłada się sukcesywne włączanie do systemu kolejnych połączeń na zmodernizowanych liniach kolejowych. Przewidujemy, że nastąpi to w takiej kolejności: do Rogoźna (przełom 2019 i 2020 roku), Wrześni (2020 rok), Kościana (2020 r.), Szamotuł (2021 r.) i Gniezna (2021 r.).

Zakończenie wdrażania tego projektu przewidziane jest na 2021 rok i uzależnione jest od zakończenia remontów poszczególnych linii kolejowych przez PKP PLK.

Współfinansowanie Poznańskiej Kolei Metropolitalnej oparte będzie na zasadzie solidaryzmu Koszty będą ponoszone wspólnie przez Samorząd Województwa Wielkopolskiego, którego udział finansowy w tym projekcie kształtować się będzie na poziomie 40% kosztów dodatkowych połączeń, powiatów położonych wzdłuż poszczególnych linii kolejowych – na poziomie 20% tych kosztów i położonych wzdłuż tych linii gmin – na poziomie 40% kosztów.

– Przyjęliśmy twarde zasady funkcjonowania w ramach tego wielkiego projektu i pokazaliśmy, że można się porozumieć w gronie wszystkich samorządów. Musimy bazować na solidarności i sprawiedliwie dzielić koszty. Tylko takie zaangażowanie zagwarantuje poprawę jakości przemieszczania się koleją w ramach metropolii, odciąży drogi i wspomoże ochronę środowiska – tłumaczy Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania.

Jeszcze w listopadzie br. Stowarzyszenie Metropolia Poznań ogłosi konkurs na logo dla Poznańskiej Kolei Metropolitalnej. Wybrany znak graficzny zostanie umieszczony obok obecnie funkcjonujących oznaczeń na pociągach, które obsługiwać będą połączenia w ramach Poznańskiej Kolei Metropolitalnej.

W pierwszej połowie 2018 roku Marszałek Województwa Wielkopolskiego planuje podpisanie z jednostkami samorządu terytorialnego położonymi wzdłuż czterech linii kolejowych, dwustronnych umów dotacyjnych, szczegółowo określających kwestie rozliczeń związanych z funkcjonowaniem Poznańskiej Kolei Metropolitalnej.