Poprawa linii na odcinku Kutno - Płock jeszcze przed końcem 2020 r.

Poprawa linii na odcinku Kutno - Płock jeszcze przed końcem 2020 r.

23 listopada 2017 | Źródło: Sejm RP
PODZIEL SIĘ

Są plany dalszej poprawy stanu technicznego na linii 33 Kutno - Brodnica, która w ostatnich latach przeszła już kilka rewitalizacji. Mieszkańcy Kutna w szczególności liczą na poprawę linii w kierunku Płocka, która mogłaby nie tylko skrócić czas przejazdów, ale również mogłaby pozytywnie wpłynąć na możliwość przywrócenia połączenia Łodzi z Olsztynem. W odpowiedzi na interpelację poselską w sprawie remontu linii kolejowej nr 33 na odcinku Kutno - Płock, Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa przekazało informację o aktualnym statusie inwestycji.

Fot. Obis | bazakolejowa.pl

Projekt pn. „Prace na linii kolejowej nr 33 na odcinku Kutno – Płock” został ujęty w Krajowym Programie Kolejowym na liście rezerwowej projektów finansowanych ze środków pochodzących z Funduszu Spójności. Koszt przedmiotowego zadania został wstępnie oszacowany na 200 mln zł. Realizacja projektu będzie zatem uzależniona od zapewnienia środków finansowania, ale jak poinformowało ministerstwo - środki niekoniecznie muszą pochodzić z Funduszu Spójności.

– Informuję, że wobec faktu umieszczenia tego zadania na liście rezerwowej inwestycji finansowanych z Funduszu Spójności, PKP Polskie Linie Kolejowe, mając świadomość konieczności poprawy stanu technicznego linii kolejowej nr 33, planuje zrealizować prace ze środków krajowych w ramach ogólnego projektu pn. „Zwiększenie dostępności magistrali E20 i C-E20 poprzez poprawę stanu technicznego przyległych linii kolejowych”. Prace mogłyby być zrealizowane w latach 2019-2020, a ich koszt określono na 60 mln zł – informuje Andrzej Bittel, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa.

Spółka PKP PLK prowadzi obecnie prace przygotowawcze, które umożliwią przystąpienie do realizacji projektu pn. „Prace na linii kolejowej nr 33 na odcinku Kutno – Płock”. W ramach prowadzonych działań przygotowawczych zostanie zdefiniowany wariant inwestycyjny, który określi konieczne do wykonania roboty w zakresie wymiany nawierzchni torowej i rozjazdów, rewitalizacji obiektów inżynieryjnych i peronów, modernizacji przejazdów w poziomie szyn, urządzeń sterowania ruchem kolejowym, sieci trakcyjnej oraz infrastruktury towarzyszącej.

Szczegółowy koszt inwestycji zostanie oszacowany w dokumentacji przedprojektowej, tj. po zakończeniu analiz w II połowie 2018 r. Na potrzeby przygotowywanych opracowań przyjmowany jest koszt około 10 mln zł dla modernizacji 1 km zelektryfikowanej dwutorowej linii kolejowej. Należy jednak zauważyć, że oszacowana kwota jest silnie uzależniona od warunków terenowych i gruntowych na obszarze, przez który przebiegać ma linia kolejowa.

Linia kolejowa nr 33 jest już obecnie zelektryfikowana na odcinku od Kutna do Płocka Trzepietowo, tj. na odcinku o długości 58,293 km. Przeprowadzone przez PKP PLK analizy studialne nie wykazały potrzeby budowy drugiego toru na całej długości trasy. Analizy zakładają natomiast modernizację obecnej oraz budowę nowej infrastruktury dostosowanej do prędkości maksymalnej 120 km/h dla pociągów pasażerskich oraz 100 km/h dla pociągów towarowych, maksymalnej długości pociągów wynoszącej 780 m oraz dopuszczalnych nacisków na poziomie 221 kN/oś. Prace inwestycyjne, które nie są związane z uzyskiwaniem powyższych parametrów będą miały charakter odtworzeniowy.

– Szczegółowy zakres prac zostanie przedstawiony dopiero po zakończeniu prac nad dokumentacją przedprojektową i będzie również uwzględniał analizę obecnych potrzeb transportowych, ze wskazaniem na transport pasażerski, oraz trendów popytu na usługi transportowe – mówi Andrzej Bittel.