O pracownikach zapleczy technicznych

O pracownikach zapleczy technicznych

25 listopada 2017 | Źródło: Koleje Mazowieckie
PODZIEL SIĘ

W ciągu każdej doby na tory Mazowsza wyrusza blisko 800 pociągów Kolei Mazowieckich, którymi podróżuje około 170 tysięcy osób. Do ich obsługi spółka zatrudnia ponad 600 maszynistów oraz ponad 550 kierowników pociągów i konduktorów. O prawidłową obsługę podróżnych dbają także kasjerzy i informatorzy. Ale zanim skład pojawi się na torach, musi zostać odpowiednio przygotowany. Tym zajmują się pracownicy Sekcji Napraw i Eksploatacji Taboru Kolei Mazowieckich - łącznie ponad 640 osób zatrudnionych w czterech lokalizacjach. Z okazji Święta Kolejarza zachęcamy do bliższego przyjrzenia się kolejarskiej służbie, którą wykonują dla pasażerów.

Fot. Koleje Mazowieckie

Koleje Mazowieckie posiadają cztery sekcje: Warszawa Grochów, Warszawa Ochota, Tłuszcz i Sochaczew. Nad każdą czuwa jej naczelnik. Sekcja pracuje całą dobę - przeglądy i naprawy trwają 24 godziny na dobę przez cały rok.

– Musimy mieć świadomość tego, że osoby z zaplecza technicznego są bardzo ważne. Na co dzień ich nie widać, ale efekt ich codziennej pracy to prawie 800 pociągów uruchamianych w ciągu doby. Na tych ludziach spoczywa ogromna odpowiedzialność. To od słuchu rewidenta, czy od sprawnego oka mechanika zależy bezpieczeństwo podróżnych. Święto Kolejarza to dobra okazja, aby dokładniej przyjrzeć się ich pracy – mówi Robert Stępień, prezes zarządu Kolei Mazowieckich.

Wykonywane w sekcji napraw czynności to praca zespołowa wielu osób z rożnych brygad, które muszą połączyć swoje działania, aby pociąg mógł wyjechać. Należą do nich: rewidenci, zwrotniczy, manewrowi, pracownicy utrzymania, mistrzowie nadzorujący, dyżurni ruchu, ustawiacze, brygadziści oraz dyspozytorzy.

Cykl przeglądowo-naprawczy pojazdu składa się z 5 poziomów utrzymania, tj. P1, P2, P3, P4, P5. Czynności przeglądowe wykonywane w poszczególnych poziomach są zawarte w Dokumentacji Systemu Utrzymania , a ich zakres uzależniony jest od zabudowanych w pojeździe podzespołów oraz jego wyposażenia. DSU oparte jest na Dokumentacji Techniczno-Ruchowej podzespołów zabudowanych w pojeździe, zgodnie z wymaganiami producenta.

Z blisko 800 pociągów w dobie z Sekcji Napraw i Eksploatacji Taboru Warszawa Grochów wyrusza około 100. Łącznie jest tu utrzymywanych 127 sztuk taboru - 11 rożnych typów. Każdy z tych pojazdów ma swoje DSU, które określa interwały przeglądowe. W sekcji odbywają się przeglądy poziomu utrzymania P1,P2 oraz P3, a także inne prace zapewniające sprawność pojazdu. Pracownik obsługujący pojazd musi posiadać wiedzę dotyczącą wszystkich tych czynności, a w związku z tym musi posiadać wysokie kwalifikacje.

– Sekcja Napraw i Eksploatacji Taboru Warszawa Grochów to miejsce, gdzie rozpoczyna się i kończy proces związany z eksploatacją pojazdów. W sekcji odbywa się szereg prac, których podróżny na co dzień nie widzi. To jest swego rodzaju tajemnica zawodowa, ale dla ludzi, którzy wykonują te czynności, to ciężka codzienna praca – mówi Henryk Bakalarski, naczelnik Sekcji Napraw i Eksploatacji Taboru Warszawa Grochów.

Kolejarz to nie tylko maszynista, kierownik i konduktor. To także kasjerka, ustawiacz, manewrowy, pracownik warsztatu – to o wiele większa grupa ludzi pełniących swoją służbę na rzecz pasażerów, wykonujących odpowiedzialną pracę, której na co dzień nie widzimy, ale jej efekty codziennie odczuwamy.

W Ich Dniu - w Święto Kolejarza - ale też na co dzień, wsiadając do pociągu pamiętajmy, że na jego uruchomienie ciężko pracowało grono Kolejarzy.