W największym dla warszawskiego metra przetargu na zakup docelowo 45 pociągów, swoje oferty złożyło aż 5 producentów taboru, zarówno z Polski jak i z zagranicy. Przed otwarciem ofert zamawiający poinformował, że na sfinansowanie zamówienia zamierza przeznaczyć ponad 1,69 mld zł brutto.
Na dzień dzisiejszy Metro Warszawskie eksploatuje cztery typy taboru, łącznie dysponując 75 pociągami i 450 wagonami. W trakcie przygotowań do ogłoszenia przetargu Metro Warszawskie dokonało przeglądu światowych rozwiązań technologicznych w zakresie pojazdów dla metra, odbyło serię spotkań z czołowymi producentami taboru, poddało analizie przetargi na tabor, współorganizowało także debatę „Tabor dla metra warszawskiego” podczas Europejskiego Forum Taborowego.
W wyniku tych analiz została przygotowana specyfikacja techniczna i dokumentacja przetargu. Kryteriami wyboru najkorzystniejszej oferty są:
- cena (50%),
- zużycie energii elektrycznej (24%),
- system utrzymania pojazdu (22%),
- ekologia (4%).
W dniu otwarcia kopert na dostawę 37 sześciowagonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych z prawem opcji rozszerzenia oferty na dostawę dodatkowych 8 sztuk przeznaczonych do obsługi I i II linii metra w Warszawie swoje oferty i dokumenty złożyli:
- Stadler Polska;
- Construcciones Y Auxiliar De Ferrocarriles (CAF);
- Alstom Konstal;
- Konsorcjum firm: Skoda Transportation i Skoda Vagonka;
- Konsorcjum firm: Siemens i Newag.
Pierwsza dostawa wagonów przewidziana jest w ciągu 20 miesięcy od daty podpisania umowy, a dalsze dostawy odbywać się będą sukcesywnie w przeciągu kolejnych 53 miesięcy. Dodatkowo w ciągu 30 miesięcy od daty podpisania umowy Metro Warszawskie będzie mogło podjąć decyzję o rozszerzeniu zamówienia o kolejnych 8 składów.
Nowoczesna II linia wymusza nowy, technologicznie zaawansowany tabor. W celu ułatwienia wjazdu do wagonu zaplanowano wysuwane rampy, niwelujące odstęp pomiędzy krawędzią peronu i pociągiem. W związku z koniecznością przeprowadzania prac serwisowych na STP Kabaty pociągi muszą być dodatkowo kompatybilne z systemami na obu liniach.
Zakup taboru jest finansowany ze środków własnych spółki oraz dofinansowywany z dwóch projektów unijnych: „Budowa II linii metra wraz z infrastrukturą towarzyszącą i zakupem taboru – etap II” oraz „Budowa II linii metra wraz zakupem taboru – etap III”.