UTK ostrzega przed stosowaniem wstawek hamulcowych typu LL

UTK ostrzega przed stosowaniem wstawek hamulcowych typu LL

29 listopada 2017 | Źródło: UTK
PODZIEL SIĘ

W ostatnich dniach Urząd Transportu Kolejowego opublikował dwa alerty otrzymane od krajowych władz bezpieczeństwa z Francji i Holandii. Jeden dotyczył problemów z pękającymi wózkami typu AFR 22, a drugi nadmiernego nagrzewania się kompozytowych wstawek hamulcowych typu LL po zablokowaniu hamulca.

Fot. Frimatrail Frenoplast

Pierwszy z nich został opublikowany 13 listopada 2017 r.  i dotyczy powstawania znaczących pęknięć na wózkach typu AFR 22. Biorąc pod uwagę możliwość wystąpienia negatywnych konsekwencji tego rodzaju uszkodzeń, Agencja Kolejowa Unii Europejskiej poleciła krajowym dysponentom wagonów zidentyfikowanie wśród ich taboru wagonów wyposażone w tego rodzaju wózki oraz ich niezwłoczne wyłączenie z eksploatacji i przeprowadzenie oględzin.

Według danych dostępnych w rejestrze pojazdów kolejowych NVR w Polsce nie ma zarejestrowanych pojazdów z takimi wózkami.  Jednakże w przypadku pojawienia się na polskiej sieci kolejowej wagonu wyposażonego w wózki typu AFR 22 należy zwrócić szczególną uwagę na jego stan techniczny, zwłaszcza w obszarach wskazanych w treści alertu.

Drugi alert, opublikowany 8 listopada 2017 r. w systemie  Informacji Bezpieczeństwa przez krajową władzę bezpieczeństwa Holandii , dotyczy grzania się kompozytowych wstawek hamulcowych typu LL w przypadku zablokowania hamulca. Ten typ kompozytowych wstawek hamulcowych jest zatwierdzony w Europie i od 2008 r. zastępuje wstawki żeliwne. Nagły wzrost temperatury kompozytowych wstawek może prowadzić do ich zapalenia, co z kolei może doprowadzić do odkształcenia się powierzchni tocznej koła grożąc wykolejeniem pociągu.

Palące się kompozytowe wstawki hamulcowe

Wstawki te mogą być wykorzystywane w wagonach towarowych zgodnych z TSI. Na polskim rynku może to dotyczyć  wagonów typów: 441Vb, 629Z, E06A i 440S.

UTK apeluje do przewoźników kolejowych, eksploatujących wagony z kompozytowymi wstawkami hamulcowymi typu LL, o zwrócenie szczególnej uwagi na możliwość występowania tego typu problemu i ujęcia go w procesie analizy ryzyka. 

Szczegóły dotyczące alertów znajdują się w dziale Alerty bezpieczeństwa opublikowane w 2017 roku na stronie internetowej UTK.